Fem finalister som löser kompetensbristen inom tech

Årets kompetenspris på Tech Awards belönar den aktör som bäst bidrar till att stärka techsektorns tillgång till kompetens. I år är de fem finalisterna: Digital Mognad (Adda AB och SKR), Digitalakademin (Google), #HackYourWorld (IBM, Ericsson och Drivhuset), Space Academy samt Tech After School (Hello World!). Priset delas ut av Experis på evenemanget Tech Awards 2023 den 22 mars på Sergel Hub.

– Techsektorn lider av en stor brist på kompetens, samtidigt som det är en strategiskt viktig bransch för framtidens arbetsmarknad. Därför vill vi lyfta fram aktörer som tar ett särskilt samhällsansvar genom sina insatser för att utveckla mjuka förmågor och tekniska färdigheter inom branschen, säger Michael Egnell, Managing Director på Experis.

Årets kompetenspris, som Experis delar ut, belönar den aktör som på bästa sätt bidragit med lösningar för att stärka techsektorns tillgång till kompetens. Pristagaren tar ansvar för att höja branschens attraktivitet och arbetar aktivt med insatser för kompetensutveckling och livslångt lärande.

– Samhället digitaliseras i snabb takt, vilket innebär att de som vill hänga med i utvecklingen ställs inför allt högre kompetenskrav vad gäller såväl det tekniska som användandet av teknik. Alla de nominerade gör fantastiskt viktiga saker för att utbilda nästa generations arbetskraft, säger Michael Egnell.

Vinnaren utses av en jury som bedömer de nominerade bland annat utifrån hur aktören arbetar långsiktigt och hur de kan inspirera andra till att bidra till kompetensförsörjningen i techsektorn. Finalisterna bedöms även utifrån sitt arbete med att attrahera och behålla underrepresenterade grupper i branschen.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Mer om de nominerade:

• Digital Mognad (Adda AB och SKR)
    SKR:s och Addas satsning på att på bred front kompetensutveckla chefer, ledare och medarbetare i och för offentlig sektor.
  • Digitalakademin (Google)
    Googles utbildningsinitiativ för att svenska företag och privatpersoner ska bli bättre på att utnyttja digitaliseringens möjligheter.
  • #HackYourWorld (IBM, Ericsson och Drivhuset)
    IBM, Ericsson och Drivhuset trestegsraket med kickoff, bootcamp och hackathon för gymnasieungdomar.
  • Space Academy
    Initiativ för att demokratisera tillgången till techkunskap genom kunskapsutveckling, förebilder och nätverk främst i skolor från socioekonomiskt utsatta områden.
  • Tech After School (Hello World!)
    Utbildning och inspiration kring digitalt skapande och STEM-ämnena bland barn och unga.

Om priset
Årets kompetenspris belönar aktörer bakom lösningar och insatser som stärker hela tech-sektorns tillgång till kompetens. Pristagaren tar ansvar för att stärka branschens attraktivitet och arbetar aktivt med att täcka branschens stora kompetensgap genom olika aktiviteter, så som kompetensutveckling och livslångt lärande.

Priset kan belöna:

• Arbete inriktat på lösningar och insatser för att öka branschens och tech-yrkenas attraktivitet.
  • Arbete inriktat på att främja kompetensutveckling och livslångt lärande inom tech hos en stor del av arbetskraften.
  • Arbete inriktat på att attrahera och behålla underrepresenterande grupper i tech-branschen.

Juryns bedömning utgår från:

• Arbetets/insatsernas effekt och vilka mål som uppnåtts.
  • Arbetets/insatsernas långsiktighet och på vilket sätt de kan inspirera fler nu och i framtiden.

Årets kompetenspris sponsras av Experis.

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2022 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för trettonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.