Fem nya Matmissionen-butiker ska öppna under nästa år

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions franchise-koncept för sociala matbutiker som syftar till att minska matsvinn och matfattigdom och samtidigt erbjuda platser i arbetsträning. Sedan tidigare finns åtta butiker runtom i landet, fem i Stockholms län, samt två i Göteborg och en i Malmö. Genom ett förlängt samarbetsavtal har parterna kommit överens om att öppna fem nya butiker under 2023, tre i Stockholms län, en i Skåne och ytterligare en butik i Göteborg.
Den gemensamma satsningen är ett led i dagligvarubranschens arbete för att på sikt halvera matsvinnet i hela livsmedelskedjan. Målsättningen är att engagera fler leverantörer för att kunna donera större volymer livsmedel och produkter för att på så sätt reducera matfattigdom och skapa nya tillfällen till anställning och arbetsintegration. Med fem nya butiker räknar Matmissionen med att kunna hantera ytterligare upp till 5 000 ton produkter per år och ge 15 000 personer möjlighet att handla mat till ett billigare pris. Matmissionens ambition är att kunna fortsätta expandera och på sikt även etablera butiker utanför storstadsregionerna.
– Vi är otroligt glada över att samarbetet nu växlar upp. Det är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta bekämpa matfattigdomen i Sverige. Vi har sett kraftigt ökande behov under året och ser fram emot att kunna möta detta med en fortsatt expansion, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen, Stockholms Stadsmission.
–Det bästa hade varit om det inte fanns något matsvinn alls i livsmedelskedjan, eller att det inte fanns personer som lever i matfattigdom. Men nu finns båda, därför är vi stolta över det samarbete vi etablerat som vi vet gör stor skillnad för den enskilda personen som handlar hos Matmissionen och för våra medlemsföretag som genom samarbetet bidrar med donationer. Att nu ta samarbetet utanför Stockholmsregionen är en naturlig fortsättning på ett redan lyckat samarbete, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Samarbetet är unikt inte bara för Sverige, utan även internationellt.
– Engagemanget för Matmissionen har helt klart ökat hos våra medlemmar under året och målsättningen är att gå från dagens 37 donerande företag till 50 under 2023. Vi ser mycket positivt på vårt samarbete och det fantastiska arbete som teamet kring Matmissionen gör för att minska såväl matfattigdomen som matsvinnet, säger Jörgen Friman, vd Dagligvaruleverantörers Förbund.
Genom de nuvarande butikerna möter Matmissionen 25 000 personer per år som genom sitt medlemskap i Matmissionen får tillgång till näringsriktig mat till ett kraftigt reducerat pris.
Faktaruta
Om Matmissionen
Matmissionen är Stockholms Stadsmissions franchise-koncept för sociala matbutiker. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet. Butikerna möjliggör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden genom arbetsträning. Matmissionens butiker finns genom Stockholms Stadsmission i Jakobsberg, Hägersten, Hallunda, Handen och Kista, genom Skåne Stadsmission i Malmö, samt genom Räddningsmissionen i Göteborg. Sammanlagt har Matmissionen 25 000 medlemmar runtom i landet. www.stadsmissionen.se/matmissionen
Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, City Gross, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. www.svdh.se
Om Dagligvaruleverantörers Förbund
DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. www.dlf.se
För mer information, kontakta:
Fanny Siltberg, pressekreterare Stockholms Stadsmission
fanny.siltberg@stadsmissionen.se, 070-425 65 30
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
cecilia.anneling@svdh.se, 070-840 52 63
Frida Holgersson, projektledare Dagligvaruleverantörers Förbund
frida.holgersson@dlf.se, 070-600 28 41
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder

Dokument
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fortsatt pressat läge för dagligvaruhandeln under februari16.3.2023 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,1 procent under februari 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Ökningen väger inte upp för den ännu högre prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker som i februari uppgick till 21,0 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -11,9 procent.
Tuff start på det nya året för dagligvaruhandeln21.2.2023 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till omkring -10 procent i januari.
Svensk Dagligvaruhandel gör bokslut på ett turbulent 20229.2.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln växte med 5,7 procent under 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Med hänsyn taget till den inflation som starkt präglat året är det dock snarare en försäljningsminskning.
Historiskt svagt år för svensk dagligvaruhandel – fortsätter kraftig nedåt i december17.1.2023 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Rensat för prisökningar enligt Konsumentprisindex estimeras försäljningen i dagligvaruhandeln ha minskat med 5,6 procent under 2022, och under december var motsvarande minskning 10,6 procent, visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningen fortsätter sjunka kraftigt i dagligvaruhandeln i november15.12.2022 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln estimeras till -9,3 procent under november enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum