Fem Oscarnomineringar för Film i Västs samproduktioner Triangle of Sadness och Living

Vid en direktsänd presskonferens från Beverly Hills, Kalifornien, annonserades i dag nomineringarna till den 95:e upplagan av Academy Awards, Oscar. För Film i Västs samproduktioner blev utfallet fantastiskt bra: Fem Oscarnomineringar!
Ruben Östlund och Woody Harrelson under inspelningen av Triangle of Sadness i Trollhåttan. Bild: Tobias Henriksson

Ruben Östlund nominerades trefaldigt för sin film Triangle of Sadness. Best Picture, Original Screenplay och Best Director. Brittiska filmen Living av Oliver Hermanus nominerades för Adapted Screenplay, en film baserad på Kazuo Ishiguros roman med samma namn. Här nominerades också Bill Nighy för Best Actor in a Leading Role.

- Fem nomineringar är helt makalöst! Film i Väst har trots stora framgångar i Oscar-sammanhang aldrig haft fem nomineringar för våra samproduktioner. Ruben Östlund befäster med råge sin ställning som en av Sverige mest framgångsrika filmskapare någonsin. Vi är förstås oerhört stolta över att med ett undantag ha fått samproducera alla hans filmer. Vi gratulerar också Bill Nighy, Oliver Hermanus och Kazuo Ishiguro, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.

Boy from Heaven av Tarik Saleh var Sveriges Oscarbidrag och var liksom Danmarks Holy Spider av Ali Abbasi shortlistade, alltså bland de 15 filmer av totalt 92 inskickade nomineringar som gick till en andra rond, men inte till slutomgång.

För Film i Väst har de senaste åren varit mycket framgångsrika när det gäller Oscar. 2022 nominerades Joachim Trier dubbelt för sin film Världens värsta människa (Best Foreign Language Film och Bästa manus, med Eskil Vogt). 2021 vann Thomas Vinterberg Best International Film för sin En runda till. Han var dessutom nominerad till manuspriset. Här var också tunisiska regissören Kaouther Ben Hanias The Man Who Sold His Skin nominerad till Best International Film.
Läs mer här: https://filmivast.se/oscar-academy-awards/

Kort om filmerna:

Triangle of Sadness

Ruben Östlunds film Triangle of Sadness har gjort ett globalt segertåg sedan vinsten av en Guldpalm i Cannes i maj 2022. Den var nominerad till Golden Globe för Best Motion Picture och Dolly De Leon nominerades för Bästa biroll i samma film.  I december vann den fyra European Film Awards (European Film, Director och Screenwriter samt European Actor för Zlatko Buric) i Island i december. I går vann filmen sex Guldbaggar. För att nämna ett litet urval festivalframgångar.

Triangle of Sadness är en samtidssatir som genom modellparet Carl (Harris Dickinson) och Yaya (Charlbi Dean), tar avstamp i modevärldens finrum, fortsätter på en lyxyacht tillsammans med miljonärer, vänliga vapenhandlare och en marxistisk sjökapten (Woody Harrelson) och slutar på en öde ö där hierarkierna i kampen om överlevnad vänds upp och ned.

Triangle of Sadness är delvis inspelad i Trollhättan och Göteborg och producerad av Erik Hemmendorff, Göteborgsbolaget Plattform Produktion, och Philippe Bober, och samproducerad med bland andra Film i Väst.

Living

Den brittiske skådespelaren Bill Nighy nominerades som Best Actor in a Leading Role. Tidigare i år var han nominerad för Golden Globe och till brittiska Bafta. Han spelare huvudrollen i den sydafrikanske regissören Oliver Hermanus filmatisering av den japanske Nobelpristagaren Kazuo Ishiguros teaterpjäs, som baseras på regissören Akira Kurosawas film Ikuru (Att leva) från 1952. Filmen är nu nominerad för Adapted Screenplay,

Living handlar om en statlig tjänsteman tillika byråkrat som ägnar dagarna åt att skyffla runt dokument, men som drabbas av en allvarlig sjukdom. Oliver Hermanus tidigare filmer inkluderar Shirley Adams, Beauty, The Endless River och Moffie. Hans film Beauty vann Queer Palm Award vid filmfestivalen i Cannes 2011. Göteborgsbolaget Filmgate, Sean Wheelan, står för delar av postproduktionen och samproducerar.

Bill Nighy i Living.
Kristina Börjeson, produktionschef, Film i Väst

Inspelningsstart i Västra Götaland för Kronprinsen och tyrannens återkomst29.2.2024 10:00:41 CET | Pressmeddelande

Inspelningen av biofilmen Kronprinsen och tyrannens återkomst har påbörjats i Västra Götaland. Julkalendern Kronprinsen som försvann får nu fortsättning som storfilm på bio med Suzanne Reuter i en av rollerna. För regi och manus står Tord Danielsson, som också skrev manus till Kronprinsen som försvann. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med bland andra Film i Väst.

Älskade Tordyveln flyger i skymningen blir tv-serie på SVT30.1.2024 14:50:31 CET | Pressmeddelande

I maj påbörjas inspelningen av Maria Gripes och Kay Pollaks klassiker Tordyveln flyger i skymningen som nu äntligen blir filmatiserad. Inspelningen sker i Västra Götaland. Serien är ett spännande familjeäventyr som kommer att visas i SVT och på SVT Play under 2025. Tomas von Brömssen, Pernilla August, Dag Malmberg och Lena Endre spelar några av rollerna. Dramaserien produceras av Nordic Drama Queens (Helen Ahlsson och Josefine Tengblad) i en samproduktion med SVT, Film i Väst, Monster AS och TV2 Norge.

36 Guldbaggenomineringar för Film i Västs samproduktioner13.12.2023 10:32:18 CET | Pressmeddelande

I dag tillkännagavs Guldbaggenomineringarna för 2023 års bästa filmer. Film i Västs samproduktioner fick sammanlagt 36 nomineringar. Sju var för Hammarskjöld och Motståndaren, fyra var för Miraklet i Gullspång och Tillsammans 99, tre för Paradiset brinner och två var för En dag kommer allt det här bli ditt och Exodus. Guldbaggegalan arrangeras av Filminstitutet i samarbete med SVT och äger rum på Cirkus i Stockholm den 15 januari 2024.