Fem reformer för fler i arbete

Under mandatperioden har 300 000 fler fått ett jobb i Sverige. Men Socialdemokraterna vill att alla som kan jobba ska jobba. I dag presenteras därför fem reformer för att fler ska försörja sig själva och bidra till samhället.

Under mandatperioden har regeringen förändrat jobb- och utbildningspolitiken. Det har gett resultat. Andelen personer som arbetar i Sverige är den högsta som någonsin uppmätts bland EU:s 28 medlemsländer. Ungdomsarbetslösheten är den lägsta sedan 2002 och tiden det tar för nyanlända att komma i arbete har halverats.

- Men för att bygga ett starkare samhälle behöver ännu fler ha ett jobb, försörja sig själva och bidra till välfärden och tryggheten i samhället, säger Stefan Löfven.

Att se till att arbetssökande ska kunna matcha den kompetens som arbetsgivare efterfrågar är avgörande de kommande åren. Idag finns cirka 120 000 lediga jobb som inte tillsätts, samtidigt som det finns cirka 350 000 arbetslösa. Att förbättra matchningen och svara upp mot företagens behov av kvalificerad arbetskraft kommer vara vägledande för vilka reformer socialdemokraterna kommer att presentera de kommande åren. Det går allt snabbare för de nyanlända att komma i arbete. Men det räcker inte utan takten måste fortsätta öka och svenskkunskaperna måste förbättras. Med fler möjligheter och bättre stöd till utbildning är det också rimligt att kraven på att delta ökar.

- Alla som kan jobba ska jobba, vi har alla en skyldighet att bidra till samhällsbygget efter förmåga och med vår politik får också fler möjligheten, säger Stefan Löfven.

Idag presenteras fem förslag:

140 miljoner ska satsas på bristyrkesutbildningar

Nästa mandatperiod ska antalet utbildningsplatser riktade mot bristyrken öka för att fler människor ska bli anställningsbara och matcha den kompetens som idag efterfrågas på arbetsmarknaden.

500 miljoner ska satsas på undervisning i svenska

Socialdemokraterna vill att det ska bli obligatoriskt för asylsökande och människor som får försörjningsstöd att delta i språkutbildning. Personer som jobbar i välfärden men behöver bli bättre på svenska ska få utbildning.

40 miljoner ska satsas på lokala jobbspår

Lokala jobbspår är en av regeringens framgångsrika jobbskapande satsningar. Därför vill Socialdemokraterna bygga ut de lokala jobbspåren så att fler människor får ett arbete.

Alla kommuner ska villkora försörjningsstödet

Socialdemokraterna vill att människor i alla landets kommuner som får försörjningsstöd och är i arbetsför ålder ska göra sig anställningsbara. Det innebär att det ska bli obligatoriskt för alla kommuner att kräva att människor som får försörjningsstöd ska delta i praktik, språkutbildning eller annan kompetenshöjande utbildning.

20 miljoner ska satsas på validering av yrkeskompetens inom fler branscher

Socialdemokraterna vill att ytterligare fem till tio branschvalideringar ska tas fram varje år.

Kontakt: Erik Nises, pressekreterare, 072 542 03 74

Stefan Löfvens program valdagen 9 september8.9.2018 09:00Pressmeddelande

09.40 Statsministern och Ulla Löfven promenerar från Sagerska huset till vallokalen där statsministern röstar. Fototillfälle. Adress: Riksdagshuset 10.30 Statsministern åker i kampanjbuss tillsammans med vallokomotiven, finansminister Magdalena Andersson, utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist. Bussen avgår från Gustav Adolfs torg. Fototillfälle. 10.50 Statsministern och vallokomotiven fikar och samtalar med pensionärer i Sundbyberg. Media är välkomna, statsministern och vallokomotiven finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Folkets Hus, Sturegatan 12, Sundbyberg. 12.00 Torgmöte i Vällingby centrum. Statsministern håller tal. SSUs förbundsordförande Philip Botström deltar. Media är välkomna, fototillfälle. Adress: Vällingby centrum, Pajalagatan 36. 12.40 Lunch hemma hos en barnfamilj. Media är välkomna, statsministern finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Basgränd, Vällingby Anm