Fem saker du behöver tänka på innan du köper motorcykel

Har du funderat på att köpa en ny motorcykel? Då är du inte ensam. Många köpte en motorcykel under pandemin och mycket pekar på att trenden kommer fortsätta. Men, det finns en hel del att tänka på innan du köper en hoj. Andreas Styff från Yamaha Motor Scandinavia ger därför sina bästa tips inför köpet.
Bild: Yamaha Motor

Under pandemin fick motorcyklar ett uppsving som aldrig tidigare skådats och återförsäljare slog rekord efter rekord. Sedan dess har intresse för motorcyklar hållit i sig och branschen spår att även 2022 blir ett stort motorcykelår.

- Uppsvinget har att göra med att många fick mer pengar över till annat och valde att investera i intressen som man tidigare kanske inte haft råd med, som till exempel en motorcykel. Många har också insett hur smidigt och kostnadseffektivt det är att använda hojen för pendling. Men, för en förstagångsköpare kan det kännas lite överrumplande när man inser hur många olika varianter som finns, säger Andreas Styff, från Yamaha Motor Scandinavia.

Det finns därmed en hel del saker att tänka på innan man köper en motorcykel.

Motorcykelsexperten Andreas reder ut de fem viktigaste punkterna att ha koll på:

• Fundera över vad du faktiskt ska använda motorcykeln till
    De allra flesta använder sin hoj för nöjesåkning och då behöver du en lättskött motorcykel som är enkel att styra och hantera. Ska du åka längre resor behöver du såklart en motorcykel som är bekväm att sitta på. En trend som vuxit sig starkare i framför allt storstäder är att pendla med motorcykel istället för bil. Genom att välja en energisnål och smidig variant kommer du spara både tid och pengar.

• Skillnad mellan en förstagångs- och andragångs köpare
    Säkerheten är A och O, därför är det viktigt att du köper en motorcykel utifrån din erfarenhetsnivå. Är du nybörjare och ska köpa en motorcykel för allra första gången bör du undvika vrålåken. Ju mer erfarenhet du får desto mer avancerade hojar kan du sikta mot!

• Vid köp av en begagnad motorcykel
    Fördelen med att köpa en begagnad motorcykel är helt klart priset. Jag rekommenderar att du går via en återförsäljare som kontrollerat hojen noga. Köper du den istället privat finns det en hel del saker du bör kolla upp, exempelvis om det finns några skulder eller lån på hojen, om underhållet har skötts enligt tillverkarens anvisningar och om besiktningsuppgifterna stämmer. Det är naturligtvis också viktigt att kolla hur motorcykeln ser ut rent fysiskt.

• Var ute i god tid
    När du väl har bestämt dig för vilken motorcykel du vill ha gäller det att agera fort. Annars riskerar du att missa hela säsongen och får vänta med ditt drömåk till nästa år. Det beror på att det just nu är långa leveranstider hos alla återförsäljare vilket är orsakat av brist på tillverkningskomponenter och utmaningar i världshandeln.

• Kolla över ditt körkort
    För att köra motorcykel behöver du ta ett motorcykelkörkort som har bokstaven A i ditt körkort. Just nu är det högsäsong för motorcykelkörkort och det kan ofta vara svårt att få tag i tider. Ett tips är därför att ta körkortet under sensommaren eller hösten när det är lite lugnare.

Linda Lingstedt, presskontakt
linda@wikbergfrisk.se