Fem skåningar i Djurens Rätts riksstyrelse

För första gången i Djurens Rätts 139-åriga historia arrangerades organisationens riksstämma digitalt under Kristi Himmelsfärdshelgen. Under riksstämman valdes nya ledamöter in i Djurens Rätts riksstyrelse. Camilla Bergvall, Malmö, omvaldes som riksordförande och Anna Hjalmarsson, Ystad, valdes in som ny ledamot. Därmed utgörs nu en majoritet av styrelsen av skåningar!

Djurens Rätts riksordförande Camilla Bergvall. Foto: Petrus Iggström

Under Djurens Rätts riksstämma i helgen fick Camilla Bergvall förtroendet som riksordförande i ytterligare två år för organisationen. Ny ledamot i styrelsen blev bland andra Anna Hjalmarsson, hemmahörande i Ystad. Sedan tidigare återfinns Sofia Kamlund, Helsingborg, samt Skånebördiga Peter Holmberg och Amanda Bengtsson, i Djurens Rätts riksstyrelse.

- Det känns fantastiskt att få förtroendet att leda Djurens Rätt framåt i ytterligare två år. Att få göra det tillsammans med en styrelse som visar att djurrättsengagemanget är starkt i Sydsverige är extra motiverande, säger Camilla Bergvall om sitt omval som riksordförande för Djurens Rätt.

Djurens Rätts arbete har genererat i många framgångar för djuren de senaste åren. Burhållning av hönor är på kraftig tillbakagång och köttkonsumtionen minskade rekordartat under 2020. Nu siktar organisationen mot högre höjder som ska förändra situationen för de djur som är flest och har det sämst.

- Nu är det dags att växla upp arbetet för djuren ytterligare. På helgens riksstämma fattades beslutet att vi framöver ska ha ännu tydligare fokus på att nedmontera djurfabrikerna, men vi har också mycket på gång gällande handlingsplaner för utfasning av djurförsök och när det gäller en total avveckling av minkfarmningen, avslutar Camilla Bergvall.

Om Djurens Rätt
Djurens Rätt har funnits sedan 1882 och är idag Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Organisationen verkar, tillsammans med sina medlemmar, genom demokratisk opinionsbildning, politisk dialog och företagssamarbeten för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst.

Samtliga invalda ledamöter i riksstyrelsen:

Riksordförande
Camilla Bergvall, 31 år, Malmö

Ledamöter
Sofia Kamlund, 30 år, Helsingborg
Tina Hogevik, 29 år, Stockholm
Tommy Ringlöw, 25 år, Umeå
Peter Holmberg, 39 år, Stockholm (ursprungligen från Trelleborg)
Amanda Bengtsson, 32 år, Stockholm (ursprungligen från Landskrona)
Ida Ahlström, 30 år, Växjö
Sophie Gripenberg, 31 år, Stockholm
Anna Hjalmarsson, 34 år, Ystad

Suppleanter
Christian Nordström, 40 år, Göteborg
Edvin Kvamme, 28 år, Stockholm
Andreas Nordvall, 34 år, Göteborg

Djurens Rätts riksstämma ägde rum digitalt den 15 - 16 maj. Här kan du läsa mer om riksstyrelsen

Djurens Rätts riksordförande Camilla Bergvall. Foto: Petrus Iggström

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.

Djurens Rätt om skandalen på Kronfågels slakteri: “Lidandet är rutin i djurfabrikerna”27.5.2021 13:40:52 CEST | Pressmeddelande

I veckan släppte Aftonbladet en granskning där det rapporterades om hur kycklingar under lång tid har skållats levande på Kronfågels slakteri utanför Katrineholm. Detta trots löften om att det skulle upphöra. Djurens Rätt har i flera år arbetat fokuserat med att uppmärksamma kycklingarnas situation i djurfabrikerna, och nu kräver organisationen att Sverige bör nedmontera ett ohållbart livsmedelssystem.

Efter Djurens Rätts insatser - Linas Matkasse slutar med turbokycklingar24.5.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den tredje februari inledde Djurens Rätt en riktad informationssatsning för att få Sveriges största matkasseföretag, Linas Matkasse, att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd. Detta genom att uppmana dem till att börja jobba utifrån European Chicken Commitment. Efter några månaders intensiv konsumentupplysning antar nu Linas Matkasse en ny policy där de slår fast att de kommer att sluta med turbokycklingar i sina matkassar, samt ge fler kycklingar möjlighet till utevistelse.