Film avslöjar brutaliteten vid träning av elefanter

" The Crush’ kallas processen som unga elefanter tvingas genomlida för att bli kuvade nog att låta sig hanteras av turister. Nu släpps en film som visar delar av den grymma träningsprocessen. Djurskyddsorganisationen World Animal Protection kräver en fullständig översyn av hur elefanter i fångenskap behandlas innan turismen gradvis återvänder till Thailand efter coronakollapsen.

[Varning – starkt innehåll]

Det finns ungefär 2 800 elefanter i fångenskap i Thailand, som utstått “the Crush”. Filmen visar de vanligaste teknikerna för att bryta ner en elefant. En av dem är elefantkrokar – vassa metallverktyg som används på känsliga områden. Andra är kedjor som håller fast djuren och att utsätta dem för stressande situationer. Det syftar till att göra elefanterna tillräckligt kuvade för att användas i shower, ridning, badning och andra turistattraktioner.

Efterfrågan från turister driver på elefantunderhållning och tränarna tvingas ta till dessa metoder. Filmen visar åtta unga elefanter som med våld tas från sin mamma, binds fast i träställningar och misshandlas upprepade gånger och går fastkedjade, ibland längs dånande motorvägar med mycket trafik. De unga elefanterna får genomlida psykisk och fysisk tortyr utan att kunna få tröst av sina mammor.

Medan industrin stått helt still under pandemin har åtminstone 85 elefantanläggningar tvingats stänga i Thailand och 5 000 anställda har blivit arbetslösa. De återstående attraktionerna kämpar för att se till sina elefanter. Många har tillåtits ströva fritt för att leta efter mat, övervakade av sina skötare. Sorgligt nog har några elefanter tvingats tillbaka till skogsindustrin. World Animal Protection har gett bidrag till 12 djurvänliga anläggningar i Asien för att hjälpa dem genom denna svåra tid.

Som en hållbar och långsiktig lösning förespråkar organisationen ett förbud mot avel på elefanter i fångenskap så att framtidens elefanter slipper detta trauma. Semesterfirare kan också välja att avstå från dåliga attraktioner och i stället besöka djurvänliga elefantläger. För de flesta elefanter är det inget alternativ att återvända till det vilda, så elefantläger är bästa alternativet för dem. Dessa läger tillåter enbart observation och skapar jobb och värdefull inkomst åt lokalbefolkningen. Elefanterna får ströva, beta och bada medan de umgås med varandra i stället för att användas för utmattande ridturer, fast i kedjor och i brännande het sol.

"Det är en hemsk film som jag helst velat slippa se, säger Lina Dahl, kampanjansvarig på World Animal Protection Sverige. Men vi måste visa det verkliga lidandet för dessa djur. Turister kan hjälpa till att stoppa lidandet genom att avstå från aktiviteter där man tillåts närkontakt med vilda djur - och tala om för sin resarrangör att de inte vill ha underhållning på bekostnad av djurs välfärd.Turismindustrin har stoppats i kölvattnet av COVID-19 men kommer att byggas upp igen - det är en perfekt möjlighet att göra den hållbar. Vi uppmanar turistnäringen att se över sin policy för vilda djur och sluta erbjuda upplevelser där de plågas. Just nu används inte elefanter för ridning, bad eller föreställningar. Vi skulle vilja att det fortsätter så."

Under 2017 släppte organisationen en rapport som granskat all elefantunderhållning i Thailand, Laos, Kambodja, Nepal and Sri Lanka och några anläggningar i Indien: Läs Taken for a Ride här:

Filmer för nedladdning: https://www.dropbox.com/sh/3mbslwm2gh5cqti/AACGiSn86XnjupKPenrtB-1Na?dl=0