Finaldrama i Porsche Carrera Cup Scandinavia!

Lukas Sundahl jagas av Roar Lindland och Oscar Palm i årets två sista deltävlingar. Mästerskapet avgörs på Mantorp i helgen.

I fjolårets Porsche Carrera Cup Scandinavia föll Lukas Sundahl på mållinjen. Efter en lång och hård kamp blev Jocke Mangs mästare trots färre antal segrar än Sundahl. Ända sedan den svidande förlusten har Sundahl varit fast besluten att ta revansch på det enda sätt som räknas. Seger i mästerskapet 2018.

Sundahl rivstartade årets Carrera Cup genom att plocka maximalt antal poäng i fyra av säsongens fem första deltävlingar. Det gav en tidig ledning och en avgörande buffert i poängtabellen. Samtidigt utlöstes en klappjakt på mästerskapsledaren bland Växjösonens konkurrenter som har jagat hans pippigula bil genom hela säsongen.

– Det har varit en lång och tuff säsong och jag har fått kriga hela vägen hit till finalen, säger Lukas Sundahl. Jag känner mig laddad och har ett otroligt stöd från min familj och mitt team. Jag kommer att göra allt jag kan för att vinna mästerskapet!

Med 2 av 14 deltävlingar kvar är Sundahl fortfarande i mästerskapsledning på 214 poäng. Marginalen till den rutinerade Supercup-föraren Roar Lindland som ligger tvåa är dock lövtunn. Med 44 poäng kvar att köra om är norrmannen bara 15 poäng efter Sundahl. Racingårets största tvekamp är på väg mot sin slutgiltiga uppgörelse.

– Lukas har varit både snabb och stabil i år, säger Lindland. Men han måste fortsätta leverera på topp hela vägen om han ska vinna. Jag är minst lika sugen på seger som han är. Det kommer att bli en stenhård fight ända in mot målflaggan!

Skulle något dramatiskt hända mellan de bägge titelaspiranterna finns Carrera Cup-veteranen Oscar Palm på en stabil tredjeplats. Även han är inom räckhåll för seger i mästerskapet. Palm kommer till finalen med 195 poäng. Full av energi efter vinsten på Rudskogen och med mer än bara en teoretisk chans att lägga sig i toppstriden.

– Det här är drömmen, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. För publiken på plats och för oss som arbetar med mästerskapet har vi ett tvättäkta finaldrama att se fram emot på Mantorp. Tre förare som slåss om slutsegern i årets två sista race.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 inför finalen:

Förare  Poäng
 1. Lukas Sundahl  214
 2. Roar Lindland  199
 3. Oscar Palm  195
 4. Pontus Fredricsson  149
 5. Magnus Öhman  141

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande