Finaldrama i Porsche Carrera Cup Scandinavia!

Lukas Sundahl jagas av Roar Lindland och Oscar Palm i årets två sista deltävlingar. Mästerskapet avgörs på Mantorp i helgen.

I fjolårets Porsche Carrera Cup Scandinavia föll Lukas Sundahl på mållinjen. Efter en lång och hård kamp blev Jocke Mangs mästare trots färre antal segrar än Sundahl. Ända sedan den svidande förlusten har Sundahl varit fast besluten att ta revansch på det enda sätt som räknas. Seger i mästerskapet 2018.

Sundahl rivstartade årets Carrera Cup genom att plocka maximalt antal poäng i fyra av säsongens fem första deltävlingar. Det gav en tidig ledning och en avgörande buffert i poängtabellen. Samtidigt utlöstes en klappjakt på mästerskapsledaren bland Växjösonens konkurrenter som har jagat hans pippigula bil genom hela säsongen.

– Det har varit en lång och tuff säsong och jag har fått kriga hela vägen hit till finalen, säger Lukas Sundahl. Jag känner mig laddad och har ett otroligt stöd från min familj och mitt team. Jag kommer att göra allt jag kan för att vinna mästerskapet!

Med 2 av 14 deltävlingar kvar är Sundahl fortfarande i mästerskapsledning på 214 poäng. Marginalen till den rutinerade Supercup-föraren Roar Lindland som ligger tvåa är dock lövtunn. Med 44 poäng kvar att köra om är norrmannen bara 15 poäng efter Sundahl. Racingårets största tvekamp är på väg mot sin slutgiltiga uppgörelse.

– Lukas har varit både snabb och stabil i år, säger Lindland. Men han måste fortsätta leverera på topp hela vägen om han ska vinna. Jag är minst lika sugen på seger som han är. Det kommer att bli en stenhård fight ända in mot målflaggan!

Skulle något dramatiskt hända mellan de bägge titelaspiranterna finns Carrera Cup-veteranen Oscar Palm på en stabil tredjeplats. Även han är inom räckhåll för seger i mästerskapet. Palm kommer till finalen med 195 poäng. Full av energi efter vinsten på Rudskogen och med mer än bara en teoretisk chans att lägga sig i toppstriden.

– Det här är drömmen, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. För publiken på plats och för oss som arbetar med mästerskapet har vi ett tvättäkta finaldrama att se fram emot på Mantorp. Tre förare som slåss om slutsegern i årets två sista race.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 inför finalen:

Förare  Poäng
 1. Lukas Sundahl  214
 2. Roar Lindland  199
 3. Oscar Palm  195
 4. Pontus Fredricsson  149
 5. Magnus Öhman  141

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s