Finaldrama i Porsche Carrera Cup Scandinavia!

Lukas Sundahl jagas av Roar Lindland och Oscar Palm i årets två sista deltävlingar. Mästerskapet avgörs på Mantorp i helgen.

I fjolårets Porsche Carrera Cup Scandinavia föll Lukas Sundahl på mållinjen. Efter en lång och hård kamp blev Jocke Mangs mästare trots färre antal segrar än Sundahl. Ända sedan den svidande förlusten har Sundahl varit fast besluten att ta revansch på det enda sätt som räknas. Seger i mästerskapet 2018.

Sundahl rivstartade årets Carrera Cup genom att plocka maximalt antal poäng i fyra av säsongens fem första deltävlingar. Det gav en tidig ledning och en avgörande buffert i poängtabellen. Samtidigt utlöstes en klappjakt på mästerskapsledaren bland Växjösonens konkurrenter som har jagat hans pippigula bil genom hela säsongen.

– Det har varit en lång och tuff säsong och jag har fått kriga hela vägen hit till finalen, säger Lukas Sundahl. Jag känner mig laddad och har ett otroligt stöd från min familj och mitt team. Jag kommer att göra allt jag kan för att vinna mästerskapet!

Med 2 av 14 deltävlingar kvar är Sundahl fortfarande i mästerskapsledning på 214 poäng. Marginalen till den rutinerade Supercup-föraren Roar Lindland som ligger tvåa är dock lövtunn. Med 44 poäng kvar att köra om är norrmannen bara 15 poäng efter Sundahl. Racingårets största tvekamp är på väg mot sin slutgiltiga uppgörelse.

– Lukas har varit både snabb och stabil i år, säger Lindland. Men han måste fortsätta leverera på topp hela vägen om han ska vinna. Jag är minst lika sugen på seger som han är. Det kommer att bli en stenhård fight ända in mot målflaggan!

Skulle något dramatiskt hända mellan de bägge titelaspiranterna finns Carrera Cup-veteranen Oscar Palm på en stabil tredjeplats. Även han är inom räckhåll för seger i mästerskapet. Palm kommer till finalen med 195 poäng. Full av energi efter vinsten på Rudskogen och med mer än bara en teoretisk chans att lägga sig i toppstriden.

– Det här är drömmen, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. För publiken på plats och för oss som arbetar med mästerskapet har vi ett tvättäkta finaldrama att se fram emot på Mantorp. Tre förare som slåss om slutsegern i årets två sista race.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 inför finalen:

Förare  Poäng
 1. Lukas Sundahl  214
 2. Roar Lindland  199
 3. Oscar Palm  195
 4. Pontus Fredricsson  149
 5. Magnus Öhman  141

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

Nya Porsche Macan lanseras i Europa2.10.2018 08:00Pressmeddelande