Finaldrama i Porsche Carrera Cup Scandinavia!

Lukas Sundahl jagas av Roar Lindland och Oscar Palm i årets två sista deltävlingar. Mästerskapet avgörs på Mantorp i helgen.

I fjolårets Porsche Carrera Cup Scandinavia föll Lukas Sundahl på mållinjen. Efter en lång och hård kamp blev Jocke Mangs mästare trots färre antal segrar än Sundahl. Ända sedan den svidande förlusten har Sundahl varit fast besluten att ta revansch på det enda sätt som räknas. Seger i mästerskapet 2018.

Sundahl rivstartade årets Carrera Cup genom att plocka maximalt antal poäng i fyra av säsongens fem första deltävlingar. Det gav en tidig ledning och en avgörande buffert i poängtabellen. Samtidigt utlöstes en klappjakt på mästerskapsledaren bland Växjösonens konkurrenter som har jagat hans pippigula bil genom hela säsongen.

– Det har varit en lång och tuff säsong och jag har fått kriga hela vägen hit till finalen, säger Lukas Sundahl. Jag känner mig laddad och har ett otroligt stöd från min familj och mitt team. Jag kommer att göra allt jag kan för att vinna mästerskapet!

Med 2 av 14 deltävlingar kvar är Sundahl fortfarande i mästerskapsledning på 214 poäng. Marginalen till den rutinerade Supercup-föraren Roar Lindland som ligger tvåa är dock lövtunn. Med 44 poäng kvar att köra om är norrmannen bara 15 poäng efter Sundahl. Racingårets största tvekamp är på väg mot sin slutgiltiga uppgörelse.

– Lukas har varit både snabb och stabil i år, säger Lindland. Men han måste fortsätta leverera på topp hela vägen om han ska vinna. Jag är minst lika sugen på seger som han är. Det kommer att bli en stenhård fight ända in mot målflaggan!

Skulle något dramatiskt hända mellan de bägge titelaspiranterna finns Carrera Cup-veteranen Oscar Palm på en stabil tredjeplats. Även han är inom räckhåll för seger i mästerskapet. Palm kommer till finalen med 195 poäng. Full av energi efter vinsten på Rudskogen och med mer än bara en teoretisk chans att lägga sig i toppstriden.

– Det här är drömmen, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. För publiken på plats och för oss som arbetar med mästerskapet har vi ett tvättäkta finaldrama att se fram emot på Mantorp. Tre förare som slåss om slutsegern i årets två sista race.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 inför finalen:

Förare  Poäng
 1. Lukas Sundahl  214
 2. Roar Lindland  199
 3. Oscar Palm  195
 4. Pontus Fredricsson  149
 5. Magnus Öhman  141

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00:00Pressmeddelande