Finalisterna till Allmännyttans bästa renovering 2023 är utsedda

Juryn har nu valt ut vilka renoveringsprojekt som går till final i tävlingen om Allmännyttans bästa renovering 2023. – Det är härligt att se bredden på årets bidrag! Här hanteras allt från boendeinflytande och trygghet till modern arkitektonisk gestaltning och energieffektivisering. Den som vill ha tips för sitt eget renoveringsprojekt får verkligen behovet tillgodosett, säger Martin Ingvarson, tävlingsgeneral och lokalexpert på Sverige Allmännytta.
Finalisterna i Allmännyttans bästa renovering 2023

Tävlingen har arrangerats årligen av Sveriges Allmännytta sedan 2016 med syftet att sprida kunskap om framgångsrika renoveringsprojekt.

I år nominerades åtta projekt till tävlingen. De har granskats av en fristående jury utifrån elva kriterier om bland annat hållbarhet, ekonomi, stadsdelsutveckling, boendeinflytande och nytänkande.

Vanligtvis utses sedan tre finalister. Men i år är det fyra bidrag som får en finalplats – startfältet var så jämnt att juryn hade svårt att bara välja ut tre projekt.

Alla finalistprojekt presenteras under Allmännyttans Fastighetsdagar i Jönköping den 3–4 maj. Sedan avslöjas vilket projekt som blivit juryns favorit och därmed står som vinnare i tävlingen.

Här är de fyra finalisterna till Allmännyttans bästa renovering 2023:

Familjebostäder i Göteborg – Kustgatan

Kontor och ungkarlshotell som blivit både trygghetsboende och vanliga lägenheter. Innovation har stått i centrum när ett kvarter med dåligt rykte förvandlats till ett smart, digitalt och hållbart boende. Fokus på återbruk, till exempel med lägenhet där allt material, från innerdörrar till wc-inredning, består av återbrukat material.

Arkitekt: Sunnerö Arkitekter, Unit arkitektur, Case Studio
Entreprenör: RO-gruppen i Göteborg, Peab Byggservice med flera

Karlshamnsbostäder – Möllebacken

Med ny fasad har byggnadernas karaktär ändrats samtidigt som den arkitektoniska ursprungstanken har bibehållits. En modernisering med fokus på bevarande av kvaliteterna från miljonprogramseran.

Arkitekt: Wingårdhs
Entreprenör: JSB

Tidaholms Bostads AB – Kungsbroskolan

Två skolhus från slutet av 1800-talet som efter att ha stått tomma i flera år nu har fått nytt liv genom att omvandlas till hyreslägenheter. Renoveringen har genomförts för att bevara de byggnadshistoriska värden husen har och samtidigt skapa moderna och trivsamma lägenheter för nya hyresgäster.

Arkitekt: Link Arkitektur
Entreprenör: Alltibygge

Uddevallahem – kvarteret Sälghugget

I renoveringen av bostadsområdet Sälghugget från 1960-talet har ambitionen varit att blanda nutid och dåtid och skapa attraktiva och trygga boendemiljöer. Med begränsad budget har bostadsbolaget satsat på kostnadseffektiva och långsiktigt hållbara lösningar, exempelvis genom att ge liv åt de gamla fasaderna med färg, variation och dynamik.

Arkitekt: Okidoki Arkitekter
Entreprenör: Brixly

Juryn:

Anna Heide, affärsutvecklingschef på fastighetsbolaget Trianon
Johanna Bocian Östberg, studiochef på Okidoki Arkitekter
Kristina Mjörnell, affärs- och innovationsområdeschef på forskningsinstitutet Rise
Pia Lundgren, projektområdeschef på SISAB (Skolfastigheter i Stockholm AB)
Örjan Wikforss, arkitekt, professor och teknologie doktor

Kontaktperson: Martin Ingvarson 08-406 56 33

Läs mer om projekten och juryns motiveringar här:

Läs mer om övriga nominerade projekt här:

Läs mer om jurymedlemmarna och vad de tycker om tävlingar här: