Firma, Masker & Magi- en förtrollande musikal där allt är på riktigt, åker på Riksteaterturné

Att våga ge efter för sin egen nyfikenhet och ibland välja en annorlunda väg trots andras råd om motsatsen. Den som inte följer normen skapar också möjligheter till helt nya upplevelser som man inte trodde existerade. Det är precis så det är för syskonen i Firma Masker & Magi. Fast de är tillsagda att alltid ta en viss väg hem från skolan väljer de en dag en annan väg. Och med det startar också ett äventyr som leder dem till mötet med magin.

Bakom verket står de hyllade barnboksförfattarna Lotta Olsson och nyligen bortgångne Ulf Nilsson, regissören Olle Törnqvist och scenografen Johanna Mårtensson – teamet bakom succén Lilla stora livet. Tillsammans med maskmakaren My Walther och bandet Amason som komponerar musik får vi en magisk uppsättning för årskurs 2 till 4.

– För mig är Firma Masker & Magi en berättelse om empati och om att kunna leva sig in i någon annans liv för en stund. Det är inte alltid så enkelt, ibland kanske det behövs en gnutta magi för att lyckas förstå en annan individ ordentligt. Samtidigt är detta en pjäs om tillit, kan ske främst till sig själv, säger Olle Törnqvist, regissör av Firma, Masker&Magi.

Syskonen passerar affären ”Firma Masker & Magi” och går in. Här finns fantastiska uppfinningar och konstiga masker. Den teatrala ägarinnan till butiken skrämmer barnen. Hon är upprörd över att Doktor Magi har råkat ut för en olycka, hamnat på sjukhus och hon vill förstås hälsa på. Kan barnen passa butiken när hon är borta? De måste bara lova att inte gå in i det hemliga labbet…

De går in i affären som verkar helt tom. Här finns massor av spännande och magiska saker. Plötsligt dyker butiksägaren Dolores upp. Dolores berättar att hon äger affären ihop med uppfinnaren Kurt, som tyvärr ligger på sjukhus. Hon vill så gärna hälsa på Kurt på sjukhuset men vet inte hur hon ska göra eftersom hon inte kan lämna butiken.

–Jag använder mig gärna av musik i föreställningar. Musik tar vid där orden inte räcker till. I just denna föreställning utvecklar sångerna olika känslolägen som uppstår i handlingen. Musikstyckena blir som små utflykter som tillåter oss att gemensamt få flyga runt i rummet en stund, säger Olle Törnqvist.

I frånvaron av vuxna tar äventyrslusten och upptäckarandan över. Tack vare detta slungas publiken ännu längre in i magins värld. Och där vuxenvärlden inte ser några som helst utvägar ser barnen klart och använder sin kreativitet för att hitta lösningar för både egen och andras del.

–Min utgångspunkt är alltid att ett barn är hela sitt liv och med det menar jag att ett barn alltid är fullkomlig i sig självt, oavsett ålder. Därför vill jag ge den unga publiken precis det som vuxna förväntar sig av en teaterföreställning: bra manuskript, kompetenta skådespelare, väl utförd scenografi, masker och kostymer som talar samma språk och tydlig regi, säger Törnqvist.

Nypremiär 31 januari i Härnösand och sedan åker produktionen på en turné till skolor, runtom i landet.

Press bjuds in till genomdrag fredagen den 28 januari, kl 10:30
Turnéplan: https://www.riksteatern.se/forestallningar/firma-masker--magi/#section2

Medverkande

Press och PR ansvarig
E-post: sofia.zouagui@riksteatern.se
Mob: 070-528 99 15

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Riksteaterturné för succépjäs om förbjuden kärlek i 50-talets Västerbotten29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Vajlett och Rut är en förbjuden kärlekshistoria i en frireligiös by i 50-talets Västerbotten. En ung nyinflyttad lärarinna och en kortklippt postfröken fattar tycke för varandra. Men samtidigt som känslorna växer mellan dem växer skvallret och rädslan för att bli avslöjade. I regi av Karin Enberg, dramatiserad av Ninna Tersman efter Karin Alfredssons böcker. Ett samarbete mellan Riksteatern och Västerbottensteatern. Turnépremiär med Riksteatern, 3 mars Strängnäs.