Fit for 55: nollutsläpp av koldioxid för nya person- och skåpbilar 2035
-
Vägtransporter måste göra sitt för EU:s mål om klimatneutralitet
-
Ny mätmetod för koldioxidutsläpp under fordonets hela livscykel
-
Anpassning av utsläppsgränsvärdena till utsläppen vid verklig
Med 340 röster för, 279 röster mot och 21 nedlagda röster godkände ledamöterna överenskommelsen med rådet om nya utsläppsnormer för koldioxid i nya person- och skåpbilar. Detta ligger i linje med EU:s höjda klimatambitioner.
Den nya lagstiftningen tar oss ett steg närmare nollutsläpp av koldioxid från nya person- och skåpbilar 2035. (Det är ett mål för hela EU:s fordonspark att minska koldioxidutsläppen från nya person- och skåpbilar med 100 procent jämfört med 2021 års nivåer). De mellanliggande reduktionsmålen för 2030 ligger på 55 procent för personbilar och 50 procent för skåpbilar.
Andra viktiga åtgärder i överenskommelsen:
- Senast 2025 ska kommissionen ha tagit fram en metod för att bedöma och rapportera om koldioxidutsläpp under hela livscykeln för person- och skåpbilar som säljs i EU. Om det finns behov ska även förslag till lagstiftning läggas fram.
- Senast i december 2026 ska kommissionen ha kommit igång med att övervaka klyftan mellan utsläppsgränsvärdena och uppgifterna om bränsle- och energiförbrukning vid verklig körning, att rapportera om en metod för att anpassa tillverkarnas specifika koldioxidutsläpp och föreslå lämpliga uppföljningsåtgärder.
- Tillverkare med mindre årliga produktionsvolymer (1 000–10 000 nya bilar eller 1 000–22 000 nya skåpbilar) får beviljas undantag fram till utgången av 2035 (de som registrerar färre än 1 000 nya fordon per år är fortfarande undantagna).
- Den nuvarande så kallade incitamentsmekanismen för utsläppsfria och utsläppssnåla fordon (ZLEV), som belönar tillverkare som säljer fler sådana fordon (med utsläpp från 0 till 50 g koldioxid/km, till exempel elfordon och högpresterande laddhybridfordon) med lägre mål för minskade koldioxidutsläpp, kommer att anpassas för att möta förväntade försäljningstrender. 2025–2029 är ZLEV-riktmärket 25 procent för försäljning av nya personbilar och 17 procent för nya skåpbilar. Från och med 2030 avskaffas incitamentet.
- Vartannat år, från och med slutet av 2025, ska EU-kommissionen rapportera om vilka framsteg som gjorts mot utsläppsfria vägtransporter.
Citat
Föredragande Jan Huitema (Renew Europe, Nederländerna) uttryckte sig såhär: ”Den här förordningen uppmuntrar till produktion av utsläppsfria och utsläppssnåla fordon. Den innehåller en ambitiös översyn av målen för 2030 och ett utsläppsfritt mål för 2035, något som måste till för att vi ska uppnå klimatneutralitet senast 2050. De här målen ger klara och tydliga besked till bilindustrin och stimulerar innovation och investeringar för biltillverkare. Att köpa och köra utsläppsfria bilar kommer att bli billigare för konsumenterna och en marknad med begagnade fordon kommer att växa fram snabbare. Det gör hållbar körning tillgänglig för alla.”
Nästa steg
Efter slutomröstningarna i kammaren ska texterna formellt godkännas av rådet innan de offentliggörs i EU:s officiella tidning kort därefter.
Bakgrund
Som en del av 55-procentspaketet lade kommissionen den 14 juli 2021 fram ett lagstiftningsförslag om en översyn av normerna för koldioxidutsläpp från nya person- och skåpbilar. Förslaget är ett led i EU:s klimatmål för 2030 och 2050. Det gynnar medborgarna och stimulerar innovation inom utsläppsfri teknik.
Kontakter
Tiia MustonenPressansvarig, Europaparlamentets kontor i Sverige
Tel:08-562 444 54Tel:0709-989 627tiia.mustonen@ep.europa.euViktor AlmqvistPressansvarig, Europaparlamentets presstjänst i Bryssel
Tel:(+32) 2 28 31834Tel:(+32) 470 88 29 42viktor.almqvist@ep.europa.euTherese DomischPressansvarig, Europaparlamentets kontor i Sverige
Tel:0709-989 606therese.domisch@ep.europa.euOm
Regeringsgatan 65
111 56 Stockholm
08-562 444 55https://www.europarl.europa.eu/portal/sv
Europaparlamentet är EU:s enda direktvalda institution och stiftar EU-lagar tillsammans med ministerrådet. Europaparlamentets presstjänst levererar fullständig och opartisk information till media och svarar på pressfrågor om Europaparlamentets dagliga verksamhet samt hjälper Europaparlamentariker i deras kommunikationsverksamhet.
Följ Europaparlamentet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Europaparlamentet
Parlamentet delar ut Sacharovpriset till Edmundo González Urrutia och María Corina Machado17.12.2024 14:38:19 CET | Pressmeddelande
På tisdagen delade talman Roberta Metsola ut Sacharovpriset 2024 till Edmundo González Urrutia och María Corina Machado från Venezuela under en ceremoni i Strasbourg.
Översikt av plenarsammanträdet 16-19 december i Strasbourg16.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Sessionsinfo 16-19 december 2024, plenarsammanträde i Strasbourg.
Påminnelse: Pressträff den 22 november inför plenarsession21.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Välkommen till en digital pressträff med Europaparlamentarikerna Hanna Gedin (V) och Tomas Tobé (M) den 22 november kl. 10.00. Vi går igenom de viktigaste frågorna inför kommande veckas plenarsession den 25-28 november.
Nolaskolan vinner EU-tävling – elever besöker Europaparlamentet15.11.2024 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Nolaskolan i Örnsköldsvik har vunnit en plats i höstens Euroscola och representerar Sverige i Europarlamentet i Strasbourg den 21 november. Temat för besöket är EU:s åtgärder för fattigdom och social exkludering.
Hulebäcksgymnasiet vinner EU-tävling - elever besöker Europaparlamentet4.11.2024 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke har vunnit en plats i höstens Euroscola och representerar Sverige i Europaparlamentet i Strasbourg den 12 november. Temat för besöket är EU:s åtgärder för energikrisen och klimatförändringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum