Fler än 20 000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan

Konceptstudien Mission E från Porsche.

Porsches första helelektriska sportbil, Taycan, får stor uppmärksamhet över hela världen. Bilen visas inte för allmänheten förrän i september i år och dess slutliga design och tekniska specifikationer är ännu hemlig. Trots det har fler än totalt 20 000 kunder visat seriöst intresse för att köpa en Taycan genom att anmäla sig till något av de depositionsprogram som lanserats världen över, något som bekräftades av Porsche på bilsalongen i Genève.

Även i Sverige finns sedan en tid tillbaka ett depositionsprogram för Porsche Taycan, där presumtiva kunder erbjuds teckna sig på en kundlista hos sitt lokala Porsche Center.

- Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef Porsche Sverige. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan.

Porsche Taycan gör sin debut i september och lanseringen är planerad till slutet av året. Bilen kommer att kunna accelerera från 0 – 100 km/tim på betydligt under 3,5 sekunder. Den kommer att ha en räckvidd på mer än 500 km enligt NEDC. Porsche Taycan kommer kunna laddas för att nå 100 km räckvidd på ner till endast fyra minuter (uppmätt enligt NEDC).

- Det överväldigande intresset för Taycan visar att våra kunder och fans är precis lika förväntansfulla inför Porsches första helelektriska sportbil som vi - och vi har därför ökat vår produktionskapacitet, bekräftar Detlev von Platen, styrelseledamot för Porsche AG med ansvar för marknadsföring och försäljning.

- Taycan kommer att vara den sportigaste och tekniskt mest avancerade bilen i sitt segment - en sann Porsche.

Fler bilder finns att ladda ned från Porsche Newsroom (newsroom.porsche.de) och från Porsches mediadatabas (presse.porsche.de).

Konceptstudien Mission E från Porsche.
Porsche Taycan har redan 20 000 kunder på kundlistan.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Driver Development Programme tar nästa steg.7.2.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Förarutvecklingsprogrammet från Porsche inleder säsong två med kickoff i Åre. Unga skandinaviska förartalanger tar sikte på en internationell elitkarriär i racing. Förarna utbildas av ett team med professionella instruktörer inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknisk feedback och dataanalys. Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingserie med 14 deltävlingar under sju tävlingshelger i Sverige och Norge varje år. Ett mästerskap för elitförare som erbjuder en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär. 2019 grundade Porsche Sverige elitsatsningen Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Carrera Cup som coachar nästa generation toppförare. Ambitionen är att hitta unga talanger som har kapaciteten att vinna Porsche Motorsport Junior Programme Shoot–out. Samt kan gå vidare till en framgångsrik internationell karriär i Porsche Mobil1 Supercup. Just nu pågår kickoff inför Driver Develop

Porsche 718 GTS 4.0: körglädje för alla sinnen16.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche utvidgar sin serie mittmotorbilar med två mycket sportiga och välutrustade modeller, 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De båda tvåsitsiga modellerna drivs av samma 6-cylindriga 4-liters boxermotor på 294 kW (400 hk) som används i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. I kombination med manuell sexväxlad låda och sportavgassystem blir resultatet exceptionella prestanda och en särskilt rik körupplevelse. De båda modellerna klarar sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder och har en toppfart av 293 km/tim. Tack vare standardutrustningen, Porsche Active Suspension Management (PASM) med 20 millimeter sänkt kaross och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms, har den nya generationen GTS-modeller mycket god balans mellan dynamiska köregenskaper och vardagskomfort. Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, med uppgraderad Porsche Track Precision App, understryker de båda mittmotormodellernas atletiska karaktär. Detaljer i kontrastera