Fler än 20 000 kunder på kundlistan för helelektriska Porsche Taycan

Konceptstudien Mission E från Porsche.

Porsches första helelektriska sportbil, Taycan, får stor uppmärksamhet över hela världen. Bilen visas inte för allmänheten förrän i september i år och dess slutliga design och tekniska specifikationer är ännu hemlig. Trots det har fler än totalt 20 000 kunder visat seriöst intresse för att köpa en Taycan genom att anmäla sig till något av de depositionsprogram som lanserats världen över, något som bekräftades av Porsche på bilsalongen i Genève.

Även i Sverige finns sedan en tid tillbaka ett depositionsprogram för Porsche Taycan, där presumtiva kunder erbjuds teckna sig på en kundlista hos sitt lokala Porsche Center.

- Intresset för Porsche Taycan är stort och vi får dagligen förfrågningar från kunder om när bilen lanseras, berättar Håkan Nilsson, försäljningschef Porsche Sverige. Vi har därför, tillsammans med våra åtta Porsche Centers över hela landet, tagit fram ett depositionsprogram för att kunna möta den stora efterfrågan.

Porsche Taycan gör sin debut i september och lanseringen är planerad till slutet av året. Bilen kommer att kunna accelerera från 0 – 100 km/tim på betydligt under 3,5 sekunder. Den kommer att ha en räckvidd på mer än 500 km enligt NEDC. Porsche Taycan kommer kunna laddas för att nå 100 km räckvidd på ner till endast fyra minuter (uppmätt enligt NEDC).

- Det överväldigande intresset för Taycan visar att våra kunder och fans är precis lika förväntansfulla inför Porsches första helelektriska sportbil som vi - och vi har därför ökat vår produktionskapacitet, bekräftar Detlev von Platen, styrelseledamot för Porsche AG med ansvar för marknadsföring och försäljning.

- Taycan kommer att vara den sportigaste och tekniskt mest avancerade bilen i sitt segment - en sann Porsche.

Fler bilder finns att ladda ned från Porsche Newsroom (newsroom.porsche.de) och från Porsches mediadatabas (presse.porsche.de).

Konceptstudien Mission E från Porsche.
Porsche Taycan har redan 20 000 kunder på kundlistan.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s