Fler än 240 000 unga vill ha en tobaksfri skoltid – utbildningsdepartementet undviker frågan

A Non Smoking Generations senaste Novusundersökning visar att åtta av tio ungdomar i 14-18 års ålder är positiva till att förbjuda cigaretter och snus under hela skoltiden. Denna statistik motsvarar minst 240 000 ungdomar som vill ha en tobaksfri skoltid. Organisationen har kontaktat utbildningsdepartementet upprepade gånger för att lyfta frågan, men har inte fått något gensvar.

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, utanför utbildningsdepartementet med en namnlista för att symbolisera den stora majoritet av unga som vill ha en tobaksfri skoltid.

Sedan 2016 genomför Novus en undersökning av ungas attityder till tobak på uppdrag av den ideella organisationen A Non Smoking Generation. Årets undersökning visar att 92 procent av alla tobaksbrukare börjar i tonåren eller tidigare, och att den unga åldersgruppen både vill ha och behöver bättre förutsättningar för att förbli tobaksfria. De senaste två åren har bruket av vitt snus bland unga i 14-18 års ålder ökat med 128 procent. Samtidigt uppger åtta av tio unga att de är positiva till att förbjuda cigaretter och snus under skoltiden. Detta säger några av de ungdomar som organisationen har talat med:

-       Det började framför allt på gymnasiet, eller egentligen grundskolan om man ska vara ärlig. Så det började i skolan. Var det en cool grej att börja med? Alltså ja det var det. Det var mer att min kompis började röka.

-       Även om man inte vill så är det svårt att tacka nej när alla kompisar ska ut och röka på rasten. Väldigt många röker och ännu vanligare är det vita snuset som typ alla använder just nu.

I Novusundersökningen svarar konsekvent nio av tio unga att kompisars påverkan är en orsak till att börja röka, och i år svarade nästan åtta av tio att det är en orsak till att testa nya nikotinprodukter. En annan orsak som uppges i stor utsträckning är psykisk ohälsa. Samtidigt visar undersökningen att både unga och vuxna har låg kunskap om att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa och kan ge inlärningssvårigheter. Dessutom uppger bara 57 procent av unga att de har fått ingående information om tobak i skolan.

-       Vår undersökning visar genomgående att vuxensamhället misslyckas med att skydda barn och unga från skadliga nikotinberoenden. Trots att åtta av tio – motsvarande 240 000 ungdomar – själva vill ha en tobaksfri skoltid avböjer utbildningsdepartementet våra många mötesförslag och undviker problemet, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

En lag om tobaksfri skoltid, som enligt Novusundersökningen har starkt stöd bland den svenska allmänheten, har redan införts i Norge, Finland och nyligen Danmark. Tobaksfria miljöer, och specifikt en tobaksfri skoltid, har visats vara effektivt för att minska tobaksbruket bland unga.

-       Nikotin är ett direkt hot mot ungas hälsa, studieresultat och framtid. Nu är det hög tid att även svenska ungdomar skyddas genom att uppgradera lagen om rökfri skolgård till en helt tobaksfri skoltid, säger Helen Stjerna.

Undersökningen har sammanfattats i rapporten Unga behöver en tobaksfri skoltid som finns bifogad och tillgänglig på www.nonsmoking.se. För mer information eller för att ta del av undersökningen i sin helhet, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44

Om undersökningen

Denna undersökning har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 402 webbintervjuer under perioden 16-28 april 2021, varav 1071 gjordes med målgruppen 18-79 år och 331 gjordes med målgruppen 14–18 år. Deltagarfrekvensen var 63 procent.

Unga behöver och vill ha en tobaksfri skoltid11.10.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nio av tio tobaksdebuter sker i tonåren eller tidigare. Den vanligaste orsaken till att unga börjar röka eller testar nya nikotinprodukter är påverkan från kompisar. A Non Smoking Generations nya Novusrapport visar att de flesta som börjar använda tobak är minderåriga och gör det på grund av grupptryck. Samtidigt visar rapporten att unga vill slippa den pressen i skolan - åtta av tio är positiva till att förbjuda både cigaretter och snus under skoltiden.

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Sverige6.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Nu startar A Non Smoking Generations föreläsningsturné för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.

Stark opinion mot samarbete med tobaksföretag5.7.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny Novusundersökning visar att färre än en av tio bland allmänheten anser att det är okej att samarbeta med tobaksföretag. Samtidigt är det få som vet att tobaksproduktion orsakar skogsavverkning och barnarbete, samt att ”tobaksfria” nikotinprodukter framställs av tobak. Nu lanserar A Non Smoking Generation en engelsk kortfilm för att öka kunskapen om tobakens globala konsekvenser – i syfte att motivera fler aktörer att ta avstånd från tobaksindustrin.

Unga luras in i missbruk genom influencer-marketing2.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Tobaksindustrin lägger miljontals kronor på att anlita influencers, artister och kända personer för att locka ungdomar in i ett skadligt nikotinmissbruk. Det avslöjar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation. Undersökningen visar även på stora brister i medias granskning av tobaksindustrin som tillåts marknadsföra sina produkter genom effektivt PR-arbete som motsvarar ett annonsvärde på 48 miljoner kronor bara under första halvåret 2020.