Fler utrikesfödda kvinnor ska få jobb genom samarbetsprojekt

Ett kvinnoprojekt mellan Arbetsförmedlingen, MAX hamburgerrestauranger och Hermods har inletts där målet är att få ut fler utrikesfödda kvinnor i arbete.

- Ett fint initiativ av Arbetsförmedlingen och MAX som vill få in fler kvinnor i restaurangbranschen. Vi på Hermods hjälper till att utbilda deltagarna inom Service och försäljning, säger Gahzal Ahcohesm Utbildare på Hermods Arbetsmarknadsutbildning i Kista.

Syftet med projektet är att kvinnor med utländsk bakgrund ska bli utbildade och anställningsbara inom 8 veckor. Likande projekt har testas tidigare i grupper blandade med män och kvinnor som gett goda resultat men nu vill MAX fokusera på att få in fler kvinnor på sina restauranger.

- Kvinnorna är i blandade åldrar och alla med olika arbetslivserfarenhet. De har två dagar praktik på en MAX restaurang och tre dagar utbildning på Hermods, säger Ghazal Ahocheshm.

På MAX får de en handledare som hjälper till och de får testa på olika arbetsuppgifter inom restaurangen. På Hermods får de utbildning inom service och försäljning där de bland annat får lära sig om hur man arbetar med ett bra kundbemötande och vilka kulturskillnader som kan finns inom olika länder gällande service.

- Vi brukar ibland ta med deltagarna ut på stan och gå till olika restauranger så de får observera hur kunder bli bemöta och därefter diskuterar vi vad som är bra respektive dålig service.  Vi tränar också mycket på det svenska språket i olika situationer som är anpassade till arbetslivet, t.ex. som vecko – och avstämningsmöten, säger Ghazal.

46- åriga Werginya Siyawash från Irak är en av deltagarna som är hoppfull till att få jobb efter att hennes utbildning är slut:

- Jag tycker att det är kul att göra praktik hos MAX och att lära sig mer om service och försäljning på Hermods. Läraren på Hermods är jättebra och jag är hoppfull till att få jobb. Skulle jag inte få det hos MAX tror jag att jag kan få det på någon annan restaurang nu när jag fått mer erfarenhet, säger Warginya Siyawash.