Flygbolaget BRA pausar allt flyg fram till 31 maj

Regeringens och Folkhälsomyndighetens nu extra skarpa uppmaningar till befolkningen att inte resa inom landet, att stanna hemma, gör att flygresenärerna helt uteblir. BRA anpassar sin trafik utifrån förutsättningarna och har därför idag beslutat att från och med måndag 6 april pausa alla flygavgångar fram till och med 31 maj

På Bromma flygplats

- Jag förstår att vår paus med anledning av Coronakrisen kommer att påverka en mängd resenärer och regioner i hela landet, vilket jag innerligt beklagar, säger VD Geir Stormorken.

Pandemiutbrottet med Corona och de skarpa myndighetsrestriktioner som ges för att skydda liv och hälsa och som gör att resenärer uteblir från både flyg och tåg, är något ingen tidigare upplevt. Det är ett händelseförlopp med konsekvenser som ligger långt utom något flygbolags kontroll.

Den negativa passagerarutvecklingen har gått med rasande fart. Och sedan myndigheterna började rekommendera befolkningen i Sverige att stanna hemma för att undvika smittspridning har det gått ännu snabbare.

Passagerarnas och medarbetarnas säkerhet och hälsa har alltid varit flygbolaget BRA:s absoluta fokus.

Dessa båda anledningar ligger nu till grund för att flygbolagets ledning beslutat att från och med 6 april pausa alla flygningar fram till och med den 31 maj.

BRA:s ambition är att återuppta flygtrafiken när Coronakrisen bedarrat och när det åter finns behov och förutsättningar att bedriva flygtrafik i landet.

BRA är inte det första flygbolaget som väljer att pausa all flygtrafik inom landet.

- Läget för flygbranschen i världen, i Sverige och för BRA är kritiskt, annars hade ingen tvingats ta till så pass kraftiga åtgärder som man gjort, säger Geir.

- Vi på BRA har tillsammans med övriga flygbranschen gjort allt vi kan för att utröna möjligheterna till kostnadsminskningsstöd från regeringen på både kort och lång sikt.

- Regeringens åtgärdspaket som till större delen består i att belåna verksamheten har inte passat vårt företag, avslutar Geir Stormorken.

Mellan den 6 april och 31 maj berörs cirka 10 000 bokningar av BRA:s pausade flygtrafik.

BRA som står för 30 % av inrikesflyget i Sverige och som flyger till flest städer med flest flyglinjer inom Sverige, har haft som ambition att upprätthålla tillgängligheten i landet under Coronakrisen. Bolaget har löpande anpassat trafiken allt eftersom förutsättningarna har förändrats.

Som övriga transportbolag, flyg, tåg, buss och färja, erbjuder BRA möjlighet att ha resan tillgodo längre fram. Eftersom väldigt många ringer, är belastningen på BRA:s kundcenter just nu extra hög. BRA arbetar för att alla ska få svar på sina frågor. Mer information finns via www.flygbra.se

BRA:s ordinarie, reguljära inrikestrafik, året runt:

Umeå-Bromma

Visby-Helsingfors

På Bromma flygplats

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA lanserar ny flyglinje till danska Århus från Göteborg4.6.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

BRA öppnar sin första internationella linje efter pandemin och börjar flyga till Århus, Danmarks näst största stad. Den 27 september är det start för denna linje som går mellan Göteborg och Århus med möjlig transfer även från Stockholm Bromma. Utöver det startar den 19 december ytterligare en linje mellan Århus och Scandinavian Mountains Airport vilket öppnar upp för de danskar som vill ta sig snabbt och smidigt till den svenska fjällvärlden.

BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.

BRA flyger från Ängelholm till Sälen i sommar13.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport i Sälen varav den ena går från Ängelholm Helsingborg. Så sent som förra veckan meddelade BRA att de återupptar linjen mellan Ängelholm och Stockholm Bromma i samband med att de börjar flyga igen den 12e maj och att det bara var början. Redan nu kommer nästa möjlighet att flyga BRA från Ängelholm och denna gång till Sälen torsdagar och söndagar under perioden 4 juli till 15 augusti.

BRA flyger två linjer till Sälen i sommar13.4.2021 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport Sälen - Trysil från Stockholm Bromma respektive Ängelholm Helsingborg. Så sent som i förra veckan meddelade BRA att de börjar flyga större delen av sitt linjenätverk med start den 12e maj och att det bara var början. Under perioden 4 juli till 15 augusti kommer det att gå två dagliga flygningar vardera på de båda nya linjerna.