Flyttbidrag ger fler jobb i norr

Just nu skapas mängder av jobb i norra Sverige, men många gånger saknas arbetskraften. Vänsterpartiet förslår därför ett nytt flyttbidrag, så att fler kan flytta dit jobben finns.
Ulla Andersson, Vänsterpartiet

– Det skapas massor av jobb i Norrland. Nya fabriker och stålverk skriker efter arbetskraft. Men det är en stor omställning att flytta, speciellt för den som flyttar långt eller med en hel familj, säger Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson. Hon fortsätter:

– Vi har tidigare haft flera olika stöd för den som behöver flytta för ett nytt jobb, men de har avvecklats. Nu efterfrågar både företrädare för Arbetsförmedlingen och för handelskammaren i Norrbotten ett nytt statligt flyttbidrag. Hela samhället vinner på att folk får arbeten och att den nya gröna industrin får arbetskraften den behöver. Därför kan staten inte vara passiv och tro att det här löser sig av sig själv utan behöver ta sitt ansvar för att industrin får den arbetskraft som behövs.

Det genomförs en historisk satsning på fossilfri industri i Norrland. En ny batterifabrik som byggs i Skellefteå förväntas skapa ca 6000 jobb, ett nytt fossilfritt stålverk i Boden förväntas ge ca 1500. I Gällivare byggs världens största vätgasanläggning vilket förväntas skapa ca 2500 jobb. Totalt skapar satsningarna ca 10 000 nya jobb.

Regeringen samordnare bedömer att detta innebär att det kommer behövas ett tillskott på ungefär 100 000 personer i Norr- och Västerbotten fram till 2035. Utöver de ca 10 000 arbetstillfällen som skapas inom den fossilfria industrin räknar man med ytterligare ca 50 000 arbetstillfällen hos underleverantörer, servicesektor, nya företag och offentlig sektor. Men att flytta, kanske från andra änden av landet, är inte lätt. Därför vill Vänsterpartiet satsa på ett flyttbidrag, som skulle underlätta för människor att flytta till de områden där behovet av arbetskraft är stort.

Vänsterpartiet föreslår:

Vänsterpartiet föreslår ett flyttbidrag för personer som får jobb i ett bristyrke i en kommun med arbetskraftsbrist inom stödområde A och B. Förslaget kommer både underlätta för personer att flytta till kommuner med brist på arbetskraft, och hjälpa kommuner med arbetskraftsbrist att få tag på arbetskraften de behöver.

Bidraget ska:

• omfatta såväl arbetssökande som personer som har en anställning
  • täcka omkostnader för flytt, upp till 30 000 kr
  • täcka omkostnader motsvarande 3 månadshyror för en genomsnittlig   trerumslägenhet, upp till 25 000 kr
  • administreras av Arbetsförmedlingen

Ska omställningen till en grön industri kunna bli verklighet är det nödvändigt arbetskraften som behövs finns tillgänglig. Därför behöver vi ett nytt flyttbidrag, som gör det möjligt att flytta dit jobben finns.

Kontakter:

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

@font-face {font-family:Arial; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073711037 9 0 511 0;}@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Arial; mso-ansi-language:#001D; mso-fareast-language:SV;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Arial; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Arial; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:Arial; mso-ansi-language:#001D; mso-fareast-language:SV;}.MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; line-height:115%;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}ol {margin-bottom:0cm;}ul {margin-bottom:0cm;}

Ulla Andersson, Vänsterpartiet