Folkets Hus och Parker får ny vd

Folkrörelseorganisationen Folkets Hus och Parker får ny vd. Det är Nina Andersson som tar över rodret från och med slutet av maj.
Foto: Annika Berglund

– I mina ögon är Folkets Hus och Parker som rörelse viktigare nu än någonsin. I tider av ökad polarisering behövs det platser där människor kan mötas, utbyta tankar och dela upplevelser. Folkets Hus och Parker är en stark och samlande kraft i organisations- och kulturlivet i Sverige. Fler behöver också få upp ögonen för hur mycket föreningsdrivna mötesplatser betyder – lokalt och för Sverige i stort, säger Nina Andersson, som tillträder som ny vd i Folkets Hus och Parker från och med 22 maj.

Folkets Hus och Parker med närmare 500 medlemsföreningar finns i hela landet, och gör viktiga insatser varje dag, året runt för att människor ska kunna ta del av kultur, möten och bildning - oavsett bostadsort, bakgrund eller förutsättningar.

– Som många andra har jag en stark och positiv relation till de här platserna. Farfar var väldigt engagerad i Folkets Park i Kristianstad, mamma tog med mig som barn till Folkets Hus i Lund för att se Cullbergbaletten. Jag har tappat räkningen på hur många föreningsmöten jag har varit på i Folkets Hus runt om i landet. Att få möjlighet att vara en del av den här rörelsen känns därför lite som att komma hem, berättar Nina Andersson.

– Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med alla föreningar och engagerade människor få arbeta för att fortsätta utveckla den här organisationen. Det finns en enorm styrka i att vara många och göra saker tillsammans.

Närmast kommer Nina Andersson från jobbet som statssekreterare på kulturdepartementet under den föregående regeringen och var dessförinnan politisk sakkunnig till dåvarande statsministern Stefan Löfven. Utöver det har hon gedigen erfarenhet från flera olika roller inom LO, konsult på kommunikationsbyrån Gullers Grupp och utredare och strateg på Sveriges kommuner och regioner (SKR). Hon har även arrangerat musikfestivaler och andra kulturevenemang.

Folkets Hus och Parkers styrelseordförande Gunilla Carlsson är väldigt nöjd med att Nina Andersson tackat ja till jobbet.

– Vi är glada att Nina Andersson inom kort kommer att tillträda som vd i vår organisation. Nina har ett stort engagemang och erfarenheter inom en rad olika områden. Hon ser vikten av samlingslokalernas betydelsefulla uppdrag för att tillgängliggöra möten, konst, kultur och bildning för att värna demokratin. Jag är helt övertygad om att Nina på bästa sätt kommer att ta sig an de utmaningar och möjligheter som vår organisation står inför, säger Gunilla Carlsson i en kommentar.

Nina Andersson efterträder tidigare vd Calle Nathanson, som nyligen lämnade Folkets Hus och Parker för en ny tjänst.

Folkets Hus och Parker erbjuder tillsammans med sina medlemsföreningar en rad olika verksamheter och aktiviteter som exempelvis scenkonst, bildkonst, biografvisningar, livesänd kultur, konserter, möten och utbildningar. Folkets Hus och Parker har också Sveriges största biografkedja sett till antalet biografer, och är marknadsledande i Sverige inom visning av livesänd kultur. Sedan flera år tillbaka stöttas även framväxten av nya mötesplatser i områden med socioekonomiska utmaningar.

I medlemsföreningarnas lokaler och mötesplatser genomförs tusentals föreningssammankomster, studiecirklar, politiska möten, träningsaktiviteter, kulturverksamheter och mycket annat sedan långt över ett sekel tillbaka.

Organisationen firar i år 130-årsjubileum, då Sveriges första Folkets Hus respektive Folkets Park invigdes i Malmö i april 1893.

För mera information, kontakta:
Gunilla Carlsson
Styrelseordförande Folkets Hus och Parker

Nina Andersson
Tillträdande vd Folkets Hus och Parker

Foto: Annika Berglund

Swedenborgsgatan 1

08-452 25 00https://www.folketshusochparker.se/

Folkets Hus och Parker är en folkrörelse med fler än 500 medlemsföreningar som driver Folkets Hus, folkparker, biografer samt liknande lokala arrangörer i hela landet – alla viktiga och uppskattade mötesplatser och kulturbärare. Organisationen är partipolitiskt och religiöst obunden och har en värdegrund som bygger på principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.

Följ Folkets Hus och Parker

Senaste pressmeddelandena från Folkets Hus och Parker

Den 100% crowdfundade ”Filmen om Kal P Dal” tar sig rakt in på 6:e plats på Biotoppen27.2.2024 16:44:35 CET | Pressmeddelande

”Filmen om Kal P Dal” hyllas unisont av både recensenter och publiken. Den har fått 4:or i DN, SR P1, TV4, Norra Skåne med fler tidningar. Jan Gradvall, Dagens Industri, skrev: "....borrar lika djupt i hjärtat som Searching for Sugar man". Filmen hade biopremiär i helgen och med en publiksuccé hamnade den på 6:e plats på Biotoppen. Folkets Hus och Parker distribuerar filmen och den är hittills inbokad på fler än 100 biografer.