Folkfest när IKEA öppnade unikt varuhus i Kållered

För över 50 år sedan invigde IKEA sitt första varuhus i Kållered och idag var det dags igen då nya IKEA Kållered slog upp portarna för att välkomna massor av väntande kunder.
Glada medarbetare redo att välkomna de första kunderna till IKEA Kållered.

Vid öppningen 1972 var IKEA Kållered det blott sjunde varuhuset i världen att jämföra med de 379 varuhus som Ingka Group, den största franchisetagaren inom IKEA, driver idag. Att många göteborgare har en stark relation till IKEA märktes inte minst på de många nyfikna kunder som hade samlats inför öppningen.

– IKEA har en speciell relation till Kållered tack vare vår långa historia här. Vårt gamla varuhus har tjänat oss väl men nu känns det fantastiskt att ha fått välkomna kunderna till vårt nya hem. Här har vi alla förutsättningar för att möta våra kunder på bästa sätt för en lång tid framöver, vara sig det är på plats, digitalt eller på andra sätt, säger Anna Bryngelsson, varuhuschef IKEA Kållered.

Under hela öppningsveckan bjuds kunderna på fina erbjudanden, aktiviteter och mycket annat spännande i varuhuset.

Överallt är det ljust och nytt, men 80-årsjubilerande IKEA gör också en fin blinkning till sin historia och lottar ut designklassiker i en Vinn vintage-tävling.

Invigning veckan lång

Det nya varuhuset ligger bara ett stenkast från det gamla, och den korta (och försenade) flytten är något företaget skojat om i sin marknadsföringskampanj. Effektfullt och känslosamt blev det under invigningen när närmare 100 medarbetare kom gående från det gamla varuhuset mot det nya, bärande flyttkartonger.

– Vi tar med oss det absolut bästa vi har från gamla varuhuset, våra fantastiska medarbetare, underströk Anna Bryngelsson, varuhus IKEA Kållered.

Nya IKEA Kållered är med sina 42 000 kvadratmeter betydligt större än det gamla varuhuset och har dessutom en unik planlösning. En bredare mittgång – likt en aveny – leder in till de olika avdelningarna. Som ett shoppingcenter med flera butiker i butiken.

Tack vare stora ytor och ljusinsläpp finns det även en inspirerande mötesplats i ett öppet och ljust atrium med plats för avkoppling, jobb och socialt häng. För den som vill äta finns det en större restaurang (650 platser), en större bistro och ett nytt café mitt i varuhuset.

Energieffektivt varuhus

Nya IKEA Kållered är det mest energieffektiva varuhuset i Sverige. Tack vare bergvärme och solceller på taket är tanken att varuhuset ska producera mer el än det förbrukar för värme och kyla.

Öppnandet av nya IKEA Kållered är en del i den satsning som IKEA gör på att bli mer tillgängliga för sina kunder. Både genom att öppna nya mötespunkter samt genom att förbättra och bygga om sina nuvarande varuhus för att ännu bättre kunna möta kundernas behov.

Glada medarbetare redo att välkomna de första kunderna till IKEA Kållered.
Medarbetarna Ken Sundebäck och Sanaa Abdullah klipper bandet tillsammans med varuhsuchef Anna Bryngelsson.
Vid öppningar av nya varuhus är det tradition att medarbetarna välkomnar de första kunderna med applåder och hurrarop.
De första kunderna i kön till öppningen. Först på plats var Anders Nylén.
Inför öppningen gick ett hundratal anställda från det gamla till det nya varuhuset med de sista flyttlådorna.
De första kunderna tog chansen att ta hjälp av personalen.
Landschef Emily Birkin och varuhuschef Anna Bryngelsson.