Folkhemsel för att ta tillbaka kontrollen över elmarknaden

Socialdemokraterna presenterar idag ett förslag för en elmarknad på vanligt folks sida. Folkhemsel är en helt ny modell för att ge svenska hushåll lägre och stabila elpriser.

Svenska hushåll befinner sig i en mycket svår ekonomisk situation. Putins energikrig har drivit upp elpriserna, eldat på inflationen och kraftigt minskat hushållens marginaler.

Hushållens elkostnader är fortsatt för höga och svåra att förutse. Elmarknaden fungerar inte för vanligt folk. Åtgärder behövs för att inte hushållen ska drabbas hårt nästa vinter.

Socialdemokraterna presenterar idag ett nytt förslag för att öka kontrollen över den svenska elmarknaden.

Vi föreslår att staten ska auktionera ut långa kontrakt på ren el som garanterar producenter en stabil och förutsägbar intäkt. Genom att staten köper in en mycket stor andel av den el svenska hushåll förväntas använda kan alla hushåll få en mycket stor andel billig el i botten av sin elräkning. Helt enkelt en Folkhemsel.

Med förslaget kan hushållen få ett lägre och stabilare elpris. Ett pris på ca 40 öre/kWh skulle vara möjligt att uppnå och minst 60 procent av hushållets normalförbrukning skulle kunna levereras som Folkhemsel.

Genom långsiktigheten, auktionsförfarandet och statens trovärdighet blir kostnaderna för ny el låg. Långsiktighet och stabilitet underlättar också utbyggnad av ny elproduktion.

– Vårt förslag om Folkhemsel innebär en elmarknad som står på vanligt folks sida. Där svenska hushåll får ett lågt och stabilt elpris för en stor del av deras baskonsumtion av el. Sådana kontrakt finns redan för stora elkunder och nu vill vi se till att vanligt folk får samma möjligheter. Vi förväntar oss att regeringen skyndsamt tar vidare vårt förslag, Magdalena Andersson, partiledare Socialdemokraterna.

– Vi vill sänka elpriserna för hushållen genom att auktionera ut långa kontrakt. Det ger vanliga hushåll samma möjlighet som stora företag att ta del av priser som ligger nära den verkliga produktionskostnaden. Regeringens passivitet i den här frågan duger inte när svenska hushåll riskerar instabila och höga elpriser, Fredrik Olovsson, energipolitisk talesperson Socialdemokraterna.

Här kan man se pressträffen om nyheten i efterhand: https://youtu.be/uZa19G0cVBQ

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.