Folkspel startar Coronastödet till förmån för Göteborgs Stadsmission

Myndigheterna råder oss att stanna hemma. Folk väljer att säkra upp med storköp av basvaror. Men vad gör de som inte har något hem? Eller pengar att handla för? Hur ska äldre och sjuka klara sig med de direktiv som getts om att minimera antalet sociala kontakter för att minimera spridningen av smitta? För alla dem är läget akut och den omedelbara hjälpen livsviktig. För dessa utsatta grupper har ideella Folkspel startat upp Coronastödet till förmån för Göteborgs Stadsmission.

Med hjälp av flertal profiler, som ställer upp med personliga videohälsningar, är förhoppningen att få folk att donera pengar. Ishockeyspelaren Joel Lundqvist, skådespelerskan Klara Zimmergren, programledaren Rickard Olsson samt artisterna Timo Räisänen och Frida Öhrn är några av de som ställt upp som ambassadörer.

– Vi har nu gått in i akutläge med anledning av coronaviruset och vi behöver all hjälp vi kan få. Vår verksamhet påverkas oerhört av den pågående samhällskrisen och vi uppmanar alla att donera och hjälpa till, sägerÅsa Vilu som är områdeschef för sociala området på Göteborgs Stadsmission.

– Folkspels roll är att hjälpa till att finansiera civilsamhället, speciellt i dessa svåra tider. Vi vill hjälpa till där vi kan göra skillnad, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag.

Kampanjen drar i gång onsdag 25 mars 2020.

Här finns exempel på hälsningar som spelats in: Filmerna läggs utspritt under dagen via länken nedan

Länk till insamlingssidan: https://www.facebook.com/donate/528719278052076/

Klas Moberg, Strategisk utveckling & Analys