Fondutmanaren vill uppmärksamma fördelar med fonder i en osäker tid

Fondutmanaren Fondo är på en tillväxtresa och lanserar en ny varumärkeskampanj som uppmärksammar investeringars oförutsägbara natur. Företaget har utvecklat en egen plattform som gör det möjligt för privatpersoner att köpa och sälja fonder helt utan dolda avgifter. I den nya kampanjen, som syftar till att belysa vilken funktion fonder kan fylla för småsparare, passar de även på att göra upp med fondbranschens dåliga självförtroende.

Utifrån övertygelsen att alla i samhället tjänar på att finansbranschen uppmärksammar risk lanserar Fondo sin nya varumärkeskampanj “Chansa smartare”. I ett första skede går den ut på att de förstorar den vanligtvis mikroskopiska varningstexten till det huvudsakliga budskapet. Genom kampanjen vill Fondo belysa en oundviklig del av livet som småsparare – det vill säga risk – och samtidigt påminna om att det går att sprida sina risker med fonder. Ett budskap som också aktualiseras av att den ensidiga förväntansbilden av börsen håller på att förändras.

För att hantera risk behöver vi först uppmärksamma att den över huvud taget finns. Någonting vi anser görs aningen för sällan. Vi är övertygade om att fonder kan tjäna ett viktigt syfte för många småsparare som tycker det är kul med börsen men som ännu inte diversifierat sina portföljer.”

– Daniel Eneroth, kommunikationsansvarig och medgrundare.

Även om vi vill cementera oss själva som prisledande får vi inte glömma att det huvudsakliga syftet med fonder egentligen inte är låga avgifter. Inom vår nisch av fondbranschen har kommunikationen tyvärr stagnerat vid just avgifter och vi ser det därför som nödvändigt att lyfta blicken och fokusera på hur fonder faktiskt kan möta de behov som finns bland småsparare, säger Daniel Eneroth.

Samtidigt som vi gläds åt att en helt ny generation småsparare har klivit in på börsen upplever vi att riskerna som följer av att investera i enskilda tillgångar inte alltid framgår tillräckligt tydligt. Efter en period av unik tillväxt på aktiemarknaden finner vi oss nu i en situation där det finns många som på samma sätt som de aldrig levt utan internet, heller inte varit med om att tillväxten inte går ständigt uppåt. Många kan sänka sin risk genom att bli bättre på att diversifiera sina portföljer och då kan fonder vara ett bra första steg.

Det låga engagemanget bland fondsparare hjälps heller inte av att stirra sig blind på avgifter. Vi tror att den nya generationens småsparare har tillräckligt god förförståelse för investeringar för att också kunna se fonder för vad de faktiskt kan vara: fantastiska investeringsverktyg för riskmedvetna placerare.

Tegnérgatan 3

Fondo är en oberoende fondplattform där fondsparare ges tillgång till ett brett utbud av fonder, helt utan provisioner eller plattformsavgifter vilket resulterar i ett marknadsledande erbjudande av fonder till lägsta möjliga avgift. Fondo är ett värdepappersbolag under tillsyn av Finansinspektionen och kunderna omfattas av den statliga insättningsgarantin och investerarskyddet. Se även www.fondo.se

Sparplattformen Fondo först i Sverige med funktion som låter användare donera fondprovisionen till välgörenhet2.12.2022 14:23:45 CET | Pressmeddelande