För första gången någonsin svarade den digitala reklamen för mer än hälften av de samlade reklaminvesteringarna i Sverige
Dagspressen har drabbats hårdast av konkurrensen från de utomnordiska teknikföretagen. De har förlorat omkring 30 procent av sina intäkter under de senaste 10 åren. Till skillnad från den svenska tv-branschen, 2017 var TV4 AB:s rörelseresultat det starkaste någonsin för företaget. Såväl TV4 som MTG:s tv-verksamhet tillhör fortfarande de mer lönsamma aktörerna på den svenska mediemarknaden. De har däremot mer undanskymda roller på den svenska webb-tv-marknaden. Där är Netflix och Youtube marknadsledande.
En stark konjunktur ger fortsatt fart åt reklamförsäljningen
2017 var ett mycket gynnsamt år för medieföretagande i Sverige. BNP visade god tillväxt, arbetslösheten minskade, hushållens disponibla intäkter ökade, Stockholmsbörsen steg, räntorna sjönk och på reklammarknaden ökade investeringarna med 7,8 procent. Medan annonseringen i tryckta dagstidningar minskade 13 procent ökade internetannonseringen med 21 procent.
Spotify – Sveriges största, och mest förlustdrivande, medieföretag
Sedan 2016 toppas listan över Sveriges största medieföretag av en ny aktör. Bonnierkoncernen har fått se sig nedputtad från förstaplatsen av Spotify. Med en omsättning på 39,4 miljarder och en rörelseförlust på 3,6 miljarder för 2017 är Spotify inte bara det svenska medieföretag som omsätter mest, det är också det som redovisar störst förluster. Även Bonnier gick med förlust under 2017.
Oförändrat läge för en hårt ansatt dagstidningsmarknad
Den viktigaste förklaringen till de sjunkande intäkterna i den svenska tidningsbranschen under det senaste decenniet är en fallande annonsförsäljning. Under 2017 föll annonseringen i landets papperstidningar med omkring 13 procent. Tillväxten i den digitala annonseringen kunde inte kompensera för nedgången på print.
I Medieekonomi 2018 förklaras de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapportens analys har gjorts av docent Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet.
Rapporten
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Utgivningsbevis för periodisk skrift går från PRV till Mediemyndigheten19.12.2024 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksdagen har fattat beslut om att handläggningen av utgivningsbevis för periodiska skrifter ska överföras från Patent- och registreringsverket (PRV) till Mediemyndigheten. Utgivningsbevis för periodisk skrift hanteras från 1 januari 2025 av Mediemyndigheten.
829 miljoner kronor i mediestöd för 202518.12.2024 11:37:19 CET | Pressmeddelande
Den 11 december 2024 fattade mediestödsnämnden beslut om fördelningen av mediestöd för 2025. Genom besluten får 166 medier mediestöd i flera olika stödformer.
Granskningsnämnden friar SR:s agerande mot paneldeltagares uttalande om sexköp16.12.2024 11:28:33 CET | Pressmeddelande
I ett uppmärksammat inslag i SR:s Söndag i P4 agerade programledaren mot en gästs uttalande om att betala för sex. Det kraftiga avståndstagandet, då programledaren också bad gästen lämna studion, stred inte mot reglerna. Granskningsnämnden friar därför inslaget.
Granskningsnämnden fäller inslag i Nyhetsmorgon2.12.2024 13:53:23 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller ett inslag i TV4:s program Nyhetsmorgon för felaktiga beskrivningar av vad som framkommit i en granskning av Kalla fakta. Inslaget fälls mot kravet på saklighet.
Granskningsnämnden fäller Ekot18.11.2024 11:42:17 CET | Pressmeddelande
Sveriges Radios sändning i Ekot den 1 juli 2024 fälls för missvisande beskrivning av var området Golanhöjderna ligger. Inslaget strider mot kravet på saklighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum