Förändrat konsumentbeteende gav stark försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln i mars

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 12,8 procent under mars 2020 jämfört med samma månad 2019. Korrigerat för kalendereffekter uppgick försäljningstillväxten till 14,2 procent.
Detta kan jämföras med en normal månad då tillväxten ligger runt 3 procent. Den starka utvecklingen beror till stor del på ett förändrat konsumentbeteende kopplat till Coronapandemin. Snittköpen var högre än vanligt i början av mars och utvecklades mot mer normala nivåer först mot slutet av månaden. Samtidigt flyttade konsumenterna en del av sin matkonsumtion från restaurangerna till hemmet. Några av de produktkategorier som ökade mest under månaden var ris, pasta, konserverad mat, toalettpapper och tvål*.
- Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna med bland annat stora inköp av torrvaror och hygienartiklar, vilket bidrog till den starka försäljningen. Dessutom flyttades en del av matinköpen från restaurangerna till livsmedelsbutikerna, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningstillväxten i fysisk butik uppgick till 11,7 procent medan e-handeln ökade med 49,7 procent, att jämföra med månadsgenomsnittet under perioden 2017-2019 som uppgick till runt 25 procent. Hemleverans ökade med 34,1 procent och upphämtning i butik med 82,2 procent.
- E-handeln med mat fick ett kraftigt uppsving under mars månad då många ville, eller uppmanades att, undvika livsmedelsbutiker, vilket bidrog till att en bredare kundgrupp handlade mat på nätet. Eftersom möjligheten att på kort sikt skala upp kapaciteten är störst vad gäller upphämtning i butik fick detta leveransalternativ en extra stor skjuts. Det återstår att se hur branschens digitaliseringsresa påverkas och om fler kommer att fortsätta handla mat på nätet även när pandemin har lagt sig, säger Karin Brynell.
Trots en stark utveckling för branschen som helhet möter en del aktörer stora utmaningar med anledning av de beteendeförändringar som har skett på grund av spridningen av coronaviruset. Antalet besökare har minskat kraftigt i många stadskärnor och köpcentrum, framför allt i storstäderna, vilket gör att butiker i dessa lägen påverkas negativt. Även gränshandeln mot Norge påverkas negativt då resandet över gränsen, och därmed tillflödet av norska konsumenter, har minskat drastiskt under Coronakrisen.
Dagligvaruindex för april publiceras 15 maj.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Jönsson, kommunikationschef 0709-80 32 09
* Ris +88%, konserverad mat +76%, toalettpapper +71%, pasta +70% och tvål +70% (källa:Nielsen v. 10-13, 2020 jfrt med v.10-13, 2019).
Nyckelord
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seKarin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

