Svensk Dagligvaruhandel

Förändrat konsumentbeteende gav stark försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln i mars

Dela
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 12,8 procent under mars 2020 jämfört med samma månad 2019. Korrigerat för kalendereffekter uppgick försäljningstillväxten till 14,2 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 12,8 procent under mars 2020 jämfört med samma månad 2019. Korrigerat för kalendereffekter uppgick försäljningstillväxten till 14,2 procent.

Detta kan jämföras med en normal månad då tillväxten ligger runt 3 procent. Den starka utvecklingen beror till stor del på ett förändrat konsumentbeteende kopplat till Coronapandemin. Snittköpen var högre än vanligt i början av mars och utvecklades mot mer normala nivåer först mot slutet av månaden. Samtidigt flyttade konsumenterna en del av sin matkonsumtion från restaurangerna till hemmet. Några av de produktkategorier som ökade mest under månaden var ris, pasta, konserverad mat, toalettpapper och tvål*.

Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna med bland annat stora inköp av torrvaror och hygienartiklar, vilket bidrog till den starka försäljningen. Dessutom flyttades en del av matinköpen från restaurangerna till livsmedelsbutikerna, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningstillväxten i fysisk butik uppgick till 11,7 procent medan e-handeln ökade med 49,7 procent, att jämföra med månadsgenomsnittet under perioden 2017-2019 som uppgick till runt 25 procent. Hemleverans ökade med 34,1 procent och upphämtning i butik med 82,2 procent.

E-handeln med mat fick ett kraftigt uppsving under mars månad då många ville, eller uppmanades att, undvika livsmedelsbutiker, vilket bidrog till att en bredare kundgrupp handlade mat på nätet. Eftersom möjligheten att på kort sikt skala upp kapaciteten är störst vad gäller upphämtning i butik fick detta leveransalternativ en extra stor skjuts. Det återstår att se hur branschens digitaliseringsresa påverkas och om fler kommer att fortsätta handla mat på nätet även när pandemin har lagt sig, säger Karin Brynell.

Trots en stark utveckling för branschen som helhet möter en del aktörer stora utmaningar med anledning av de beteendeförändringar som har skett på grund av spridningen av coronaviruset. Antalet besökare har minskat kraftigt i många stadskärnor och köpcentrum, framför allt i storstäderna, vilket gör att butiker i dessa lägen påverkas negativt. Även gränshandeln mot Norge påverkas negativt då resandet över gränsen, och därmed tillflödet av norska konsumenter, har minskat drastiskt under Coronakrisen.

Dagligvaruindex för april publiceras 15 maj.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Jönsson, kommunikationschef 0709-80 32 09

* Ris +88%, konserverad mat +76%, toalettpapper +71%, pasta +70% och tvål +70% (källa:Nielsen v. 10-13, 2020 jfrt med v.10-13, 2019).

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.

Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande

Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.

Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt

Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye