Förändrat konsumentbeteende gav stark försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln i mars

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 12,8 procent under mars 2020 jämfört med samma månad 2019. Korrigerat för kalendereffekter uppgick försäljningstillväxten till 14,2 procent.

Detta kan jämföras med en normal månad då tillväxten ligger runt 3 procent. Den starka utvecklingen beror till stor del på ett förändrat konsumentbeteende kopplat till Coronapandemin. Snittköpen var högre än vanligt i början av mars och utvecklades mot mer normala nivåer först mot slutet av månaden. Samtidigt flyttade konsumenterna en del av sin matkonsumtion från restaurangerna till hemmet. Några av de produktkategorier som ökade mest under månaden var ris, pasta, konserverad mat, toalettpapper och tvål*.

Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna med bland annat stora inköp av torrvaror och hygienartiklar, vilket bidrog till den starka försäljningen. Dessutom flyttades en del av matinköpen från restaurangerna till livsmedelsbutikerna, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningstillväxten i fysisk butik uppgick till 11,7 procent medan e-handeln ökade med 49,7 procent, att jämföra med månadsgenomsnittet under perioden 2017-2019 som uppgick till runt 25 procent. Hemleverans ökade med 34,1 procent och upphämtning i butik med 82,2 procent.

E-handeln med mat fick ett kraftigt uppsving under mars månad då många ville, eller uppmanades att, undvika livsmedelsbutiker, vilket bidrog till att en bredare kundgrupp handlade mat på nätet. Eftersom möjligheten att på kort sikt skala upp kapaciteten är störst vad gäller upphämtning i butik fick detta leveransalternativ en extra stor skjuts. Det återstår att se hur branschens digitaliseringsresa påverkas och om fler kommer att fortsätta handla mat på nätet även när pandemin har lagt sig, säger Karin Brynell.

Trots en stark utveckling för branschen som helhet möter en del aktörer stora utmaningar med anledning av de beteendeförändringar som har skett på grund av spridningen av coronaviruset. Antalet besökare har minskat kraftigt i många stadskärnor och köpcentrum, framför allt i storstäderna, vilket gör att butiker i dessa lägen påverkas negativt. Även gränshandeln mot Norge påverkas negativt då resandet över gränsen, och därmed tillflödet av norska konsumenter, har minskat drastiskt under Coronakrisen.

Dagligvaruindex för april publiceras 15 maj.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Jönsson, kommunikationschef 0709-80 32 09

* Ris +88%, konserverad mat +76%, toalettpapper +71%, pasta +70% och tvål +70% (källa:Nielsen v. 10-13, 2020 jfrt med v.10-13, 2019).

Tuff jämförelsemånad för dagligvaruhandeln – e-handelstillväxten fortsatt stark12.5.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Kalendereffekten beräknas till -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i april till 1,6 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i mars trots jättelyft i fjol22.4.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,0 procent under mars 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Mars 2021 är första månaden där utvecklingen jämförs med en månad som påverkats av pandemin. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 3,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde i mars en ny rekordnivå och uppgick till 7,8 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 109,1 procent. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 197,7 procent.

ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam26.3.2021 13:48:24 CET | Pressmeddelande

Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencers som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida "Goda.grejer" Lund.