Förbjud försäljning av bensin och diesel

Naturskyddsföreningen vill förbjuda försäljning av bensin och diesel samt förbjuda industrin att använda fossila bränslen – allt till 2030. Enligt föreningen är det både möjligt och nödvändigt. De fossila utsläppen måste ner till noll, och för att nå dit krävs ett förbud. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen, enligt en ny undersökning från Sifo som Naturskyddsföreningen beställt.

– Vi befinner oss mitt i en klimatkris. Det kan låta drastiskt att förbjuda försäljning av bensin och diesel redan till år 2030, men det är både möjligt och nödvändigt. Det finns ingen tid spilla. Omställningen till ett fossilfritt samhälle måste ta ordentlig fart nu för att de allt värre konsekvenserna av klimatkrisen ska kunna undvikas, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen visar genom en rättslig analys att det är möjligt att förbjuda försäljning av bensin och diesel i förhållande till EU:s lagstiftning. Det är också möjligt att förbjuda industrin att använda fossila bränslen. Samtidigt menar Naturskyddsföreningen att det är nödvändigt.

De fossila utsläppen måste ner till noll, och ett fossilförbud skulle minska utsläppen kraftigt. Förbudet gör att Sverige kan nå Parisavtalets mål och samtidigt bli världens första fossilfria välfärdsland. Dessutom ligger ett fossilförbud i linje med klimatkonventionens princip om att rika länder har ett större ansvar i omställningen. Det är inte första gången som fossila bränslen förbjuds.

– Vi har bland annat det finska förbudet där kol inte får användas i energisektorn efter 2029 som förebild, där EU inte protesterat. Vi har gjort en rättslig analys som visar att ett nationellt förbud är genomförbart, säger Josia Hort, miljöjurist på Naturskyddsföreningen.

Vårt samhälle är idag helt beroende av fossila bränslen inom så gott som samtliga sektorer, vilket innebär att en stor omställning måste börja omedelbart. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen. Nästan 6 av 10 svenskar svarar i en färsk Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt att de kan tänka sig ett vardagsliv utan fossila bränslen redan år 2030.

– Sverige har både en möjlighet och en skyldighet att genomföra kraftfulla åtgärder. Samtidigt är många svenskar positiva till att leva ett liv utan fossila bränslen redan år 2030. Ett förbud från 2030 skulle ge den tydliga riktning och den signal som behövs för att omställningen till nytt samhälle utan fossil energi ska kunna gå mycket snabbare än den gör idag. Det handlar om allt från effektivare transporter och industriprocesser till ändrade konsumtionsvanor och elektrifiering, säger Johanna Sandahl.

Här hittar du Positionspapper – Fossilförbud 2030

Naturskyddsföreningen håller en digital pressträff tisdag den 5 oktober kl. 09.00-09.45 där förbuden mot fossila bränslen presenteras.

Om du vill delta i pressträffen, maila petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se så får du en länk.

Pressträff 5 oktober kl 09.00-09.45: Fossilförbud – nödvändigt och fullt genomförbart

• Johanna Sandahl, ordförande på Naturskyddsförening inleder.
  • Ny Sifo-undersökning: Så ställer sig svenska folket till ett fossilförbud.
  • Klimatstatistik som visar temperaturökningens påverkan på skog, glaciärer och väder. Sveriges utsläpp är en bidragande faktor.
  • Därför är ett fossilförbud nödvändigt, Kevin Anderson, professor och klimatforskare vid Manchester University.
  • Så genomförs fossilförbudet, Josia Hort, miljöjurist på Naturskyddsföreningen, presenterar en ny juridisk analys.
  • Uppmaningar till politikerna och råd till allmänheten.

Om Sifo-undersökningen

Undersökningen gjordes i 24-27 juni 2021. Antal respondenter 1167.

Frågan som ställdes var: Kan du tänka dig ett vardagsliv utan fossila bränslen 2030?

26 procent svarade Ja, absolut
31 procent svarade Ja, troligen
24 procent svarade Nej, troligen inte
8 procent svarade Nej, absolut inte
11 procent svarade Vet inte

Granskning: Stort gap mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens granskning visar mycket stora skillnader mellan EU-parlamentarikernas engagemang och ambitionsnivå i EU:s miljöpolitik. Sverigedemokraterna får uselt betyg efter att ha röstat nej till nästan alla lagförslag. Moderaterna utmärker sig genom att de särskilt aktivt har motarbetat viktiga miljölagstiftningar i EU-parlamentet. Liberalerna däremot har röstat och agerat bra för miljön. Miljöpartiet och Vänsterpartiet får utmärkt miljöbetyg.

Pressinbjudan: Rovdjurskonferens och pressträff i Järvsö4.4.2024 14:19:23 CEST | Pressmeddelande

För första gången på många år möts jägare, lantbrukare, samer, forskare, miljöorganisationer och politiker på en konferens för att diskutera samexistens mellan människor och rovdjur. Välkommen på pressträff i Järvsö den 11 april kl 09.30 samt att bevaka rovdjurskonferensen på plats eller digitalt torsdag till lördag den 11–13 april. Konferensen arrangeras av Naturskyddsföreningen och WWF samt Ljusdals Naturskyddsförening och Naturskyddsföreningen Gävleborg.