Förbjud försäljning av bensin och diesel

Naturskyddsföreningen vill förbjuda försäljning av bensin och diesel samt förbjuda industrin att använda fossila bränslen – allt till 2030. Enligt föreningen är det både möjligt och nödvändigt. De fossila utsläppen måste ner till noll, och för att nå dit krävs ett förbud. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen, enligt en ny undersökning från Sifo som Naturskyddsföreningen beställt.

– Vi befinner oss mitt i en klimatkris. Det kan låta drastiskt att förbjuda försäljning av bensin och diesel redan till år 2030, men det är både möjligt och nödvändigt. Det finns ingen tid spilla. Omställningen till ett fossilfritt samhälle måste ta ordentlig fart nu för att de allt värre konsekvenserna av klimatkrisen ska kunna undvikas, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen visar genom en rättslig analys att det är möjligt att förbjuda försäljning av bensin och diesel i förhållande till EU:s lagstiftning. Det är också möjligt att förbjuda industrin att använda fossila bränslen. Samtidigt menar Naturskyddsföreningen att det är nödvändigt.

De fossila utsläppen måste ner till noll, och ett fossilförbud skulle minska utsläppen kraftigt. Förbudet gör att Sverige kan nå Parisavtalets mål och samtidigt bli världens första fossilfria välfärdsland. Dessutom ligger ett fossilförbud i linje med klimatkonventionens princip om att rika länder har ett större ansvar i omställningen. Det är inte första gången som fossila bränslen förbjuds.

– Vi har bland annat det finska förbudet där kol inte får användas i energisektorn efter 2029 som förebild, där EU inte protesterat. Vi har gjort en rättslig analys som visar att ett nationellt förbud är genomförbart, säger Josia Hort, miljöjurist på Naturskyddsföreningen.

Vårt samhälle är idag helt beroende av fossila bränslen inom så gott som samtliga sektorer, vilket innebär att en stor omställning måste börja omedelbart. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen. Nästan 6 av 10 svenskar svarar i en färsk Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt att de kan tänka sig ett vardagsliv utan fossila bränslen redan år 2030.

– Sverige har både en möjlighet och en skyldighet att genomföra kraftfulla åtgärder. Samtidigt är många svenskar positiva till att leva ett liv utan fossila bränslen redan år 2030. Ett förbud från 2030 skulle ge den tydliga riktning och den signal som behövs för att omställningen till nytt samhälle utan fossil energi ska kunna gå mycket snabbare än den gör idag. Det handlar om allt från effektivare transporter och industriprocesser till ändrade konsumtionsvanor och elektrifiering, säger Johanna Sandahl.

Här hittar du Positionspapper – Fossilförbud 2030

Naturskyddsföreningen håller en digital pressträff tisdag den 5 oktober kl. 09.00-09.45 där förbuden mot fossila bränslen presenteras.

Om du vill delta i pressträffen, maila petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se så får du en länk.

Pressträff 5 oktober kl 09.00-09.45: Fossilförbud – nödvändigt och fullt genomförbart

• Johanna Sandahl, ordförande på Naturskyddsförening inleder.
  • Ny Sifo-undersökning: Så ställer sig svenska folket till ett fossilförbud.
  • Klimatstatistik som visar temperaturökningens påverkan på skog, glaciärer och väder. Sveriges utsläpp är en bidragande faktor.
  • Därför är ett fossilförbud nödvändigt, Kevin Anderson, professor och klimatforskare vid Manchester University.
  • Så genomförs fossilförbudet, Josia Hort, miljöjurist på Naturskyddsföreningen, presenterar en ny juridisk analys.
  • Uppmaningar till politikerna och råd till allmänheten.

Om Sifo-undersökningen

Undersökningen gjordes i 24-27 juni 2021. Antal respondenter 1167.

Frågan som ställdes var: Kan du tänka dig ett vardagsliv utan fossila bränslen 2030?

26 procent svarade Ja, absolut
31 procent svarade Ja, troligen
24 procent svarade Nej, troligen inte
8 procent svarade Nej, absolut inte
11 procent svarade Vet inte

Svenska hotade djur lever upp i 3D hos Google – Google och Naturskyddsföreningen vill öka kunskapen om hotade djur13.10.2021 12:07:05 CEST | Pressmeddelande

Fem hotade djur kan från och med idag upplevas virtuellt i 3D genom Googles sökmotor. Sök till exempel på fjällräv, tumlare i Östersjön eller vitryggig hackspett så framträder djuren på mobilskärmen i naturlig storlek på nära håll – som om de befann sig i samma rum eller på samma plats – för möjlighet att uppleva deras ljud, rörelseförmåga eller kanske ta en bild tillsammans. Den nya funktionen lanseras globalt i samband med att FN:s konferens om biologisk mångfald äger rum och är framtagen i samarbete med Naturskyddsföreningen.

PÅMINNELSE: Digital pressträff om klimatkrisen – dags att förbjuda bensin och diesel4.10.2021 15:17:25 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen. På den första pressträffen presenteras en ny juridisk analys av hur ett förbud mot försäljning av bensin och diesel samt förbud mot att använda fossil energi inom industrin kan utformas. En ny opinionsundersökning av hur det svenska folket ställer sig till ett liv utan fossila bränslen presenteras också.

PRESSINBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen - dags att förbjuda bensin och diesel1.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen. På den första pressträffen presenteras en ny juridisk analys av hur ett förbud mot fossila bränslen kan utformas. Ett skarpt fossilförbud kan minska utsläppen med 75 procent. En ny opinionsundersökning av hur det svenska folket ställer sig till ett liv utan fossila bränslen presenteras också. Välkommen till en serie pressträffar vi egentligen hade velat se från våra politiker.

Ny rapport: Inredningsboom bidrar till klimatkrisen30.9.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Konsumtionen av möbler och inredning ökar dramatiskt, vilket ger stor negativ påverkan på både klimatet och åtgången av naturresurser. Men det finns lösningar. Att köpa begagnat ger stora klimat- och miljövinster – exempelvis går det att köpa sex begagnade soffor för samma belastning som en ny. Det visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen, som beräknat produkternas klimatutsläpp och resursförbrukning och sedan jämfört detta med att köpa nytt, köpa begagnat eller reparera.