Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.

Foto Ving

Nära en halv miljon svenskar har redan skaffat sitt Covidbevis där information om vaccination finns tillgänglig. Inom kort kommer det svenska Covidbeviset även att kompletteras med bevis om negativt test eller att man tillfrisknat, vilket förenklar ytterligare för resandet. Därutöver får Sverige allt fler ”gröna regioner” på ECDC:s (Europeiska Smittskyddsmyndighet) karta, vilket innebär att varken negativt Covid-test eller Covidbevis behövs för att resa om inte landet kräver det. Sedan tidigare har flera länder, däribland Spanien, gett godkänt för snabbtester, sk antigen-tester, som inte kräver den labbanalys som PCR-tester kräver och därmed kan tas närmare inpå avresa samt att de är billigare. Nyligen slopade länder som Spanien och Grekland munskyddskrav och runtom i Europa är många av de tidigare restriktionerna nu lättade, vilket gör det ännu smidigare att semestra ute på destinationerna.

- Det är tydligt att många vill iväg och när resandet nu i snabb takt förenklas ser vi en tydlig effekt i bokningarna. Senaste veckan har vi sett ett stort tryck på sol- och badresor i närtid, med mer än fördubblade försäljningstal jämfört med för bara en vecka sedan. Vi ser även ett ökat intresse för storstadsresor. För de som inte ännu är vaccinerade eller reser från en region som ännu inte är grön erbjuder vi våra kunder rabatterade Covid-tester, allt för att resandet ska bli så enkelt och smidigt som möjligt oavsett var i landet man bor, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Även vintersäsongen bokar bra hos Ving och för perioden oktober 2021- mars 2022 har Ving nu samma beläggning som 2019 vid samma tid, vilket var ett ”normalt år”.

Hit reser svenskarna
Majoriteten av de som bokar en resa med Ving i sommar är barnfamiljer och par i åldrarna 2- 49 år, som står för drygt 62 procent medan 50+ står för ca 38 procent. Framför allt är det Vings koncepthotell med familjehotellen Sunwing Family Resorts och Ocean Beach Club samt vuxenhotellen Sunprime Hotels som står för flest bokningar. Här bor nästan hälften (44 procent) av Vings kunder.

Mest populära destinationer i sommar:
1. Mallorca
2. Rhodos
3. Kreta
4. Cypern
5. Gran Canaria

Mest populära destinationer i vinter:
1. Gran Canaria
2. Teneriffa
3. Kap Verde
4. Thailand
5. Madeira

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.