Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.

Foto Ving

Nära en halv miljon svenskar har redan skaffat sitt Covidbevis där information om vaccination finns tillgänglig. Inom kort kommer det svenska Covidbeviset även att kompletteras med bevis om negativt test eller att man tillfrisknat, vilket förenklar ytterligare för resandet. Därutöver får Sverige allt fler ”gröna regioner” på ECDC:s (Europeiska Smittskyddsmyndighet) karta, vilket innebär att varken negativt Covid-test eller Covidbevis behövs för att resa om inte landet kräver det. Sedan tidigare har flera länder, däribland Spanien, gett godkänt för snabbtester, sk antigen-tester, som inte kräver den labbanalys som PCR-tester kräver och därmed kan tas närmare inpå avresa samt att de är billigare. Nyligen slopade länder som Spanien och Grekland munskyddskrav och runtom i Europa är många av de tidigare restriktionerna nu lättade, vilket gör det ännu smidigare att semestra ute på destinationerna.

- Det är tydligt att många vill iväg och när resandet nu i snabb takt förenklas ser vi en tydlig effekt i bokningarna. Senaste veckan har vi sett ett stort tryck på sol- och badresor i närtid, med mer än fördubblade försäljningstal jämfört med för bara en vecka sedan. Vi ser även ett ökat intresse för storstadsresor. För de som inte ännu är vaccinerade eller reser från en region som ännu inte är grön erbjuder vi våra kunder rabatterade Covid-tester, allt för att resandet ska bli så enkelt och smidigt som möjligt oavsett var i landet man bor, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Även vintersäsongen bokar bra hos Ving och för perioden oktober 2021- mars 2022 har Ving nu samma beläggning som 2019 vid samma tid, vilket var ett ”normalt år”.

Hit reser svenskarna
Majoriteten av de som bokar en resa med Ving i sommar är barnfamiljer och par i åldrarna 2- 49 år, som står för drygt 62 procent medan 50+ står för ca 38 procent. Framför allt är det Vings koncepthotell med familjehotellen Sunwing Family Resorts och Ocean Beach Club samt vuxenhotellen Sunprime Hotels som står för flest bokningar. Här bor nästan hälften (44 procent) av Vings kunder.

Mest populära destinationer i sommar:
1. Mallorca
2. Rhodos
3. Kreta
4. Cypern
5. Gran Canaria

Mest populära destinationer i vinter:
1. Gran Canaria
2. Teneriffa
3. Kap Verde
4. Thailand
5. Madeira

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving satsar västerut igen och lanserar nytt långdistansflyg17.11.2021 11:56:37 CET | Pressmeddelande

Med start idag släpper Ving upp resorna till vintern 2022/23. Och efter par års frånvaro vänds nu återigen blickarna mot Karibien med nygamla favoriter som Mexiko, Jamaica, Aruba och Dominikanska republiken.Senast Ving flög till Karibien var vintern 2019/20. Även Vietnam är tillbaka i programmet till nästa vinter. I tillägg satsar Ving och det egna flygbolaget Sunclass Airlines på ett helt nytt långdistansflygplan i flottan, en A330-900neo.

Ving tar in supertränaren Mårten Nylén samt hakar på trenden med digital träning11.11.2021 12:29:03 CET | Pressmeddelande

Som en effekt av pandemin har digital träning seglat upp som en av de starkaste fitnesstrenderna 2021 med ett ökat intresse för en mer flexibel träning. Ving inleder nu samarbete med Nordens ledande digitala tjänst inom hälsa och träning, Yogobe, och kan tillsammans med dem erbjuda fler möjligheter för träning på egen hand under semestern. Samtidigt utökar Ving utbudet inom träningsresor ytterligare genom att ta in supertränarna Mårten Nylén, känd från bland annat Biggest Loser Sverige, samt TV-gympans ansikte Sofia Åhman.

Ökat intresse för resor norr om polcirkeln – Ving lanserar resor till Svalbard27.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

I fjol lanserade Ving Icehotel som en exotisk nyhet på hemmaplan. Efterfrågan blev snabbt stor och inför årets säsong har Ving redan nu fler inbokade resenärer än vad fjolåret genererade totalt. Och hos dotterbolaget Globetrotter märks återigen en ökad efterfrågan på kryssningar med Hurtigruten. Intresset för resor norr om polcirkeln blir allt större och nu kan Ving presentera ytterligare en spännande nyhet då den nordnorska ögruppen Svalbard lanseras som nytt resmål.

Skogsbad, crossfit och seniorträning bland nyheterna när Ving lanserar träningsresor för 20224.10.2021 09:26:02 CEST | Pressmeddelande

Intresset för att kombinera semester och träning ökar och för första gången släpper nu Ving alla träningsresor vid samma tillfälle. För 2022 lanseras ett bredare utbud än någonsin tidigare för den som vill ha en aktiv semester. Bland nyheterna finns allt från skogsbad/naturretreat på Mallorca och Crossfit Camp i Marbella till simläger med Therese Alshammar på Cypern och seniorträning på Kreta.

Ving öppnar nytt vuxenhotell i natursköna omgivningar på Mallorca1.10.2021 09:13:31 CEST | Pressmeddelande

Vackra Pollensa-bukten blir platsen för Vings nya tillskott – Sunprime Pollensa Bay, som blir det 14:e hotellet i ordningen inom ramen för vuxenkonceptet Sunprime Hotels och det andra på Mallorca. Hotellet är redan idag ett hotell i Vings program, men genomgår nu en renovering och uppfräschning, för att öppna upp som ett Sunprime-hotell i april 2022. Förutom läcker och modern design kommer hotellet bland annat att locka med närproducerad och vegetarisk mat, enkelrum för singelresenärer, gym med havsutsikt och ett exemplariskt läge för dem som vill utforska Mallorcas nordkust.

Hävd reseavrådan får svenskarna att boka resor27.9.2021 13:13:50 CEST | Pressmeddelande

I fredags, den 24 september, hävde UD reseavrådan för resor utanför EU. Därmed är det fritt för svenskar att från och med den 1 oktober även resa till långväga resmål. Och det råder inga tvivel om att beskedet vara efterlängtat. Hos Ving ökade antalet bokningar av charterresor med över 50 procent under helgen jämfört med för två veckor sedan, med Kap Verde i topp som ökade med 270 procent. Samtidigt bokade svenskarna rekordmånga resor med reguljärflyg hos Ving, där cityresmålen ökade allra mest (170 %), men också resor till resmål som Maldiverna.