Företag tjänar på att bli uppköpta av utländska ägare

Svenska företag som köps upp av utländska ägare ökar sin produktivitet med 10 procent jämfört med företag som inte blir uppköpta. Mest ökar produktiviteten för mindre tjänsteföretag.

Kommerskollegium har analyserat företagsdata från SCB för åren 1997–2020. I analysen har data för företag som får utländska ägare jämförts med data för företag i som behåller sitt svenska ägarskap. Analysen visar att när företagen blir uppköpta stiger produktiviteten i genomsnitt med 10 procent.

– Utländska investeringar gör företag i Sverige mer konkurrenskraftiga, jämfört med de företag som inte blir uppköpta. Vi ser att produktiviteten stiger efter förvärvet. Det är lite förvånande att det är ett så tydligt samband, säger Patrik Karpaty, utredare på Kommerskollegium.

Mest stiger produktiviteten i mindre tjänsteföretag och framför allt i företag som verkar i känsliga branscher som livsmedelsförsörjning, kritisk infrastruktur, kritisk teknik och kritiska insatsvaror.

– Multinationella företag med verksamhet i flera länder bidrar till spridning av teknologi och kunskap, så utländska investeringar är viktiga för en liten ekonomi som Sverige. Det behövs mer kunskap både i Sverige och internationellt om hur utländska investeringar påverkar företag i tjänstesektorn, säger Patrik Karpaty.

EU har beslutat att alla medlemsländer ska införa ett system för granskning av utländska direktinvesteringar. Regeringen har gett Inspektionen för strategiska produkter, ISP, ansvaret för en sådan granskningsmekanism som väntas blir klar i slutet av 2023. Kommerskollegium är en av de myndigheter som ISP samråder med.

Hela analysen Productivity Effects of Foreign Acquisitions in Sweden finns att ta del av på Kommerskollegiums webb.

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik.

www.kommerskollegium.se