Företagsakuten förlängs till 30 juni 2021

Dela

Företagsakuten förlängs till 30 juni 2021

Regering och riksdag har beslutat att förlänga Företagsakuten. Företagsakuten är ett kreditgarantiprogram som infördes för att dämpa de ekonomiska skadeverkningarna av coronakrisen.

Garantiprogrammet innebär att Riksgälden kan ställa ut kreditgarantier för anslutna bankers och kreditinstituts utlåning till företag. Programmet vänder sig primärt till små och medelstora företag i Sverige som drabbats ekonomiskt av coronapandemin, men som för övrigt är livskraftiga.

”Den ekonomiska utvecklingen till följd av coronapandemin är fortfarande osäker, så det kan finnas behov av statliga garantier ytterligare en tid framöver”, säger Magnus Rystedt, avdelningschef Garanti och finansiering på Riksgälden.

I och med förlängningen kan företag nu ansöka om lån inom garantiprogrammet fram till den 30 juni 2021 genom att vända sig till sin långivare/bank.

Statens garantiram för 2021 är 50 miljarder kronor. Då staten garanterar upp till 70 procent av lånebeloppet innebär det att lån som garanteras under programmet vid fullt utnyttjande kan uppgå till drygt 71 miljarder kronor. Utlåningen under Företagsakuten uppgick per den 31 december 2020 till 2,6 miljarder kronor fördelade på 738 lån.

Fram till årsskiftet var Hotell och restaurang den bransch som beviljats flest antal lån, medan Handel stod för den största utlåningen i volym (kronor) räknat. Företag med upp till 49 anställda stod för över 90 procent av antalet lån och närmare 50 procent av volymen.

Läs mer om Företagsakuten på Riksgäldens webbplats

Kontakt

Riksgäldens presstjänst 08-613 47 01


Om

GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

Överskott för staten i februari 20215.3.2021 09:30:00 CETPressmeddelande

Överskott för staten i februari 2021 Statens betalningar resulterade i ett överskott på 47,3 miljarder kronor i februari. Riksgäldens prognos var ett överskott på 53,1 miljarder kronor. Att överskottet blev lägre än förväntat förklaras av försenade inbetalningar på grund av tekniska problem hos en ramavtalsbank. Det primära saldot blev 7,8 miljarder kronor lägre än prognosen. Skatteinkomsterna var cirka 1 miljard kronor lägre än i prognos. Men eftersom skatter för 21 miljarder kronor som skulle ha betalats till Riksgälden på månadens sista bankdag blev försenade på grund av tekniska problem hos en ramavtalsbank påverkar inte dessa budgetsaldot för februari utan för mars. Myndigheternas utgifter var cirka 14 miljarder kronor lägre, bland annat på grund av lägre utbetalningar från Socialstyrelsen, SIDA och Kammarkollegiet. Riksgäldens nettoutlåning till myndigheter m.fl. var 1,9 miljarder kronor lägre än prognos. Räntebetalningarna på statsskulden var i linje med prognosen. För tolvmånad

Bilia blir Lynk & Co:s första servicepartner5.3.2021 09:15:00 CETPressmeddelande

Bilia har som första service- och skadeverkstad tecknat ett avtal med Lynk & Co om att tillhandahålla verkstadstjänster för deras bilpark i Sverige. Per Avander, VD och koncernchef, kommenterar: ”Jag är mycket glad över att Bilia kommer att samarbeta med Lynk & Co framöver. De har en spännande affärsmodell som bygger på månadsbaserade medlemskap. Samarbete går helt i linje med vår strategiska satsning på att växa inom vår viktiga Serviceaffär. Vi är övertygade om att vår höga kompetens när det gäller deras produkter och vårt inarbetade nätverk av serviceverkstäder runtom i landet kommer att bidra till en hög servicenivå.” Lynk & Co lanserade sin modell 01 och så kallat mobilitetsmedlemskap i Sverige i slutet av september 2020. Den närmaste tiden kommer Bilia att färdigställa de första bilarna för leverans till kund. Göteborg den 5 mars 2021 Bilia AB (publ) För information vänligen kontakta: Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se Kristina Franzén, CFO, 010-

Nexstim Abp har publicerat sin årsrapport för 20205.3.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Företagsmeddelande, Helsingfors, 5 mars 2021 kl. 9.00 (EET) Nexstim Abp har publicerat sin årsrapport för 2020 Nexstim Abp (NXTMH:HEX, NXTMS:STO) (”Nexstim” eller ”bolaget”) meddelar att bolaget har publicerat sin årsrapport för 2020. Dokumenten som ingår i rapporten är tillgängliga under "Investor Relations" på bolagets webbplats på nexstim.com/investors/financial-reports-and-presentations. I årsrapporten ingår verksamhetsberättelse, moderbolagets och koncernens bokslut samt revisionsberättelse. Kopia av årsrapporten bifogas detta meddelande. NEXSTIM ABP Mikko Karvinen, verkställande direktör För mer information gå in på bolagets webbplats på www.nexstim.com eller kontakta: Mikko Karvinen, verkställande direktör +358 50 326 4101 mikko.karvinen@nexstim.com Erik Penser Bank AB (Certified Adviser) +46 8 463 83 00 certifiedadviser@penser.se Om Nexstim Abp Nexstim är ett finländskt medicinteknikbolag som verkar på den globala marknaden. Vår mission är att möjliggöra individualiserad och ef

Biliabolaget Ecris får utmärkelsen Årets innovation för sin metod att återvinna litiumjonbatterier4.3.2021 08:50:00 CETPressmeddelande

Ecris är ett företag inom Bilia-familjen och en del av Bilia Reuse, som utvecklar metoder för bilåtervinning. Företaget är en världsledande aktör inom sin nisch när det gäller renovering av produkter till fordonsindustrin och fick utmärkelsen Årets innovation för sin metod att återvinna litiumjonbatterier med sitt energilager E-CUBE. De närmaste åren förväntas elbilsmarknaden att växa snabbt, vilket gör att antalet kasserade litiumjonbatterier kommer att öka. Om batterierna rekonditioneras och återanvänds har de ofta mer än hälften av sin livslängd kvar, vilket ger en stor miljövinst mot att ersätta dem med nytillverkade batterier. Magnus Ramfelt, VD Ecris AB, kommenterar: ”Energilagret E-CUBE kan styra och använda de flesta biltillverkarnas batterier till ett konkurrenskraftigt pris. Det känns roligt att det arbetet som jag och mina kollegor Ove Sers och Fredrik Stigebrandt startade för fyra år sedan nu bär frukt. Det känns bra att kunna dra sitt strå till stacken i hållbarhetsfrågan”

Hoylu välkomnar Eugene Feldman som VP of Marketing4.3.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Sverige, Stockholm 4 mars, 2021Hoylu, ledande inom visuella samarbetslösningar för distribuerade team, meddelade idag Eugene Feldman börjar som VP of Marketing i företaget från och med idag. Feldman kommer från Salesforce där han senast var Senior Manager för Product Marketing. Under sin karriär har Feldman tjänstgjort i flera ledande roller inom marknadsföring, strategi och analys i SaaS-branschen. Feldman kommer att fokusera på att växa Hoylus SaaS-verksamhet över hela världen. "Under de senaste 4 åren har vi byggt en fantastisk produkt som många Fortune 200-företag och andra organisationer förlitar sig på för att stimulera samarbets- och engagemangspotentialen i sina distribuerade team", säger Stein Revelsby, grundare och VD för Hoylu. "Nu är det dags att skala upp vår framgång och erbjuda vår teknik till alla team som letar efter bättre sätt att samarbeta vilket innebär att vi förstärker våra försäljnings- och marknadsföringsinsatser. Feldmans erfarenhet och expertis inom både tidi

HOYLU AB OFFENTLIGGÖR ANTAL ANVÄNDARE OCH ARR FÖR FEBRUARI 20214.3.2021 08:30:00 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige, 4 mars 2021 – Hoylu, ledande inom visuella samarbetslösningar för distribuerade team, presenterade idag antal användare och Årliga återkommande intäkter (ARR) från och med slutet av februari 2021. Antalet totala användare nådde 41 000, en ökning med 11% från 37 000 i slutet av januari 2021.Antalet betalande användare ökade till 7 400, en ökning med 14% från 6 500 i slutet av januari 2021.ARR, inklusive långfristiga servicekontrakt, nådde MSEK 30,2 per utgången av februari 2021, en ökning med 6% från MSEK 28,5 från och med slutet av januari 2021. Rapporten för februari 2021 bifogas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på bolagets hemsida: (https://www.hoylu.com/investor-relations/financial-reports/). För mer information kontakta: Stein Revelsby, CEO at Hoylu +1 213 440 2499 Email: sr@hoylu.com Karl Wiersholm, CFO at Hoylu +1 425 829 2316 Email: kw@hoylu.com Om Hoylu Hoylus uppdrag är att ge distribuerade team möjlighet att samarbeta enkelt och sömlöst samtidig

Saniona får särläkemedelsklassning av FDA för Tesomet mot Prader-Willis syndrom3.3.2021 13:00:00 CETPressmeddelande

PRESSMEDDELANDE 3 mars 2021 Saniona (OMX: SANION), ett biofarmaceutiskt företag med klinisk utveckling fokuserad på sällsynta sjukdomar, meddelar idag att det amerikanska läkemedelsverket FDA har beviljat särläkemedelsklassning av Tesomet som behandling av Prader-Willis syndrom (PWS). Saniona förbereder starten av en Fas 2b-studie med Tesomet på PWS under första halvåret i år. Klassningen som särläkemedel är en särskild status som FDA kan tilldela läkemedel och biologiska produkter som är avsedda för behandlingen av sällsynta sjukdomar med färre än 200 000 drabbade i USA. Antalet patienter med PWS uppskattas vara mellan 11 000 och 34 000 i USA och mellan 17 000 och 50 000 i Europa. Särläkemedelsklassningen ger Saniona rätt till vissa utvecklingsförmåner, däribland skattelättnader, avskaffande av vissa licensansökningsavgifter till FDA och sju års ensamrätt på marknaden i USA efter godkännandet. ”Det finns för närvarande inget botemedel för Prader-Willis syndrom, och heller inga godkänd

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum