Författarparet Ulf Nilsson och Lotta Olsson gör comeback med magisk musikal

Barnboksförfattarna Ulf Nilsson och Lotta Olsson som står bakom succén Lilla stora livet är tillbaka på Riksteatern. Denna gång med en magisk musikal för årskurs 2-4. En berättelse om syskonskap, empati och fantasins kraft. För regi står Olle Törnqvist och musiken är komponerad av grammisvinnarna Amason. Firma, Masker & Magi har urpremiär den 2 oktober i Hallunda.

-Nyskriven musik, fantastiska masker och en spännande text tar oss med på en hisnande resa genom tid och rum. Firma, Masker & Magi ger barnen tillgång till en fantasieggande värld fylld av spännande saker och händelser. Konst för unga människor känns viktigare än någonsin i dessa pandemitider, säger Olle Törnqvist, regissör.

Föreställningen handlar om en ängslig lillebror och hans nyfikna storasyster som på väg hem från skolan tar en omväg och passerar affären ”Firma Masker & Magi”. Här finns fantastiska uppfinningar och konstiga masker. Den teatrala ägarinnan är upprörd över att en vän hamnat på sjukhus och frågar om barnen kan passa butiken medan hon hälsar på. En värld av magi möter barnen när de börjar utforska butiken efter att ägarinnan har åkt.

-Den handlar om magin att få vara en annan en stund. Det är ju just den magin som är teaterns och konstens kärna, säger Ulf Nilsson, manus. För uppsättningen står de hyllade barnboksförfattarna Lotta Olsson och Ulf Nilsson, regissören Olle Törnqvist och scenografen Johanna Mårtensson - teamet bakom succén Lilla stora livet. Musiken är komponerad av Grammisvinnarna Amason och My Walther har gjort föreställningens masker.

Urpremiär den 2 oktober i Hallunda, Stockholm Medverkande Nadia Hussein Victor Morell Malin Vispe* Musiker Nadia Hamouchi *Praktikant från Högskolan för scen och musik - Göteborgs universitet (gäller hösten 2020)

Regi Olle Törnqvist Manus och sångtexter Ulf Nilsson och Lotta Olsson Scenografi, kostymdesign Johanna Mårtensson Maskdesign hel och halvmasker och maskspelsinstruktion My Walther Mask- och perukdesign Eva Rizell Ljusdesign Oscar Tuominen Komposition och inspelning vinjettsång Amason Ljuddesign Markus Vass Dramaturger Ninna Tersman och Elsa Berggren Turnéledning/kostym och rekvisitateknik Lina Wollter Scen/teknisk samordning Tomas Björnlund Ljusteknik turné Oscar Tuominen Ljudteknik turné Markus Vass

För mer information samt turnéplan: riksteatern.se/firmamaskermagi

Pressbilder finns på: mediabank.riksteatern.se/blog/tag/firma-masker-magi