Förlegat postsystem kan ändras vid extrakongress: ”Svenska e-handlare utsätts för snedvriden konkurrens”

Det är via FN:s postorgan Universal Postal Union (UPU) som frakten subventioneras för kinesiska e-handlare. UPU, som var från början var tänkt att hjälpa vissa länder i sin utveckling, har spelat ut sin roll för Kina och istället växt till ett allt större hot mot svenska e-handelsföretag.
– Trots att Kina är en av världens mest konkurrenskraftiga e-handelsnation får de kraftiga subventioner. De rankas i samma liga som Kuba och Gabon. Konkurrensen inom e-handeln är stentuff och marginalerna lövtunna. Vill vi värna svenska jobb och företag har inte råd att ge kinesiska e-handlare en gräddfil, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
För paket som väger mellan 1,5 - 2 kg är frakten i genomsnitt 57 procent lägre för de kinesiska e-handlarna. För vissa lättare varor som mobilladdare, vissa leksaker, usb-sticka eller fotopapper är skillnaderna ännu större. I vissa fall kan skillnaden i fraktkostnad rent av överstiga företagens marginal för produkten och företag kan tvingas lämna marknaden.
Postnord förlorade 100 miljoner
Rapporten från Copenhagen Economics visar också att Postnord förlorar stora summor på systemet. UPU medför begräsningar över hur mycket Postnord får ta betalt för paketlen och företagets inkomstbortfall uppgick år 2017 till 10 miljoner Euro, eller uppemot 100 miljoner kronor, vilket motsvarar hela 19 procent av Postnords vinst det året.
Den 24 - 25 september träffas medlemsländerna inom UPU vid en extrakongress i Genéve där systemet kan komma att reformeras.
– Svenska e-handlare utsätts dagligen för en snedvriden konkurrens som är helt oacceptabel. Vi förväntar oss därför att den svenska regeringen agerar kraftfullt för att stoppa paketsubventionerna. Om inte systemet kan reformeras via UPU behöver vi hitta lösningar för att reglera detta på nationell nivå, säger Karin Johansson.
Även USA har reagerat kraftigt på systemet och meddelat att de kommer att lämna UPU i slutet av året om inte en förändring kommer till stånd. Kina är ett av de länder som svenska konsumenter e-handlar störst mängd varor från.
Nyckelord
Kontakter
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Bilder

Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks27.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.
E-handeln går starkt inför årets mest intensiva veckor24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för oktober månad till 13,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.
Rekordmånga planerar att handla under Black Week20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
57 procent av svenskarna planerar att handla under Black Week 2025 och 64 procent uppger att de kommer köpa julklappar under veckan. Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 9,7 miljarder år 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
