Forskare får halv miljon för att elektrifiera papper

thomasohlund-miun

Thomas Öhlund vid Mittuniversitetet tilldelas årets Kompetensutvecklingspris från Stiftelsen Gunnar Sundblads Forskningsfond. Priset delas ut av HMK Carl XVI Gustaf den 25 april vid Skogsnäringsveckan i Stockholm.

Thomas Öhlund, som är teknologie doktor inom tillämpad fysik, forskar inom området tryckt elektronik med inriktning mot pappersbaserade ytor.

Dagens tillverkning av elektroniska produkter domineras av komplexa och kostsamma processer som kräver vakuum och miljöfarliga kemikalier. Ett nytt tillverkningsparadigm håller på att växa fram där funktionella material appliceras med bestryknings- och trycktekniker. Fördelarna är lägre kostnad och miljöpåverkan för existerande produkter, samt möjligheter till helt nya produkter. Storskalig tillverkning i effektiva rulle-till-rulle-processer av exempelvis solceller, av ytor som emitterar ljus eller som kan lagra energi har stor potential globalt.

Priset gör det möjligt för Thomas Öhlund att tillbringa ett år vid Stanford University, Department of Chemical Engineering i Kalifornien. Han kommer arbeta i professor Zhenan Bao’s forskningsgrupp, som är en av världens främsta inom elektriskt ledande och halvledande polymerfilmer samt tillämpningar såsom solceller. Professor Bao’s tillgång till unik utrustning för deposition av funktionella filmer och för analys, t ex med hjälp av kraftfull synkrotron-röntgenstrålning, ger ny kunskap om framtidens möjligheter för papper.

Stiftelsen Gunnar Sundblads Forskningsfonds årliga Kompetensutvecklingspris har delats ut sedan 2007. Målet är att främja utvecklingen av svensk massa- och pappersindustris omvandling mot förbättrade och nya produkter och tjänster.

För mer information kontakta:
Lennart Eriksson, stiftelsens ordförande
lennarteriksson.ele@gmail.com

Thomas Öhlund, teknologie doktor inom tillämpad fysik
0730-611973
thomas.ohlund@miun.se