Förslag på nya kursplaner för grundsärskolan och specialskolan
– Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Det är viktigt att kursplanerna i grundsärskolan och specialskolan stödjer detta på ett bättre sätt än i dag. Ändringarna vi föreslår ska ge lärarna större möjligheter att göra individuella anpassningar, säger Anna Westerholm, chef för läroplansavdelningen på Skolverket.
Skolverket har haft möten med referensgrupper av elever, lärare och forskare runt om i Sverige för att ta reda på vad som behöver ändras i nuvarande kursplaner för grundsärskolan och för döva och hörselskadade elever med intellektuell funktionsnedsättning i specialskolan. Arbetet har resulterat i att 27 kursplaner nu är ute på remiss.
Samordnade kursplaner ökar flexibiliteten
Eleverna i grundsärskolan kommer att få en mer likvärdig undervisning jämfört med tidigare eftersom det inte kommer att finnas omotiverade skillnader mellan grundsärskolans och grundskolans kursplaner längre. Det blir också lättare för lärarna att planera undervisningen och göra bedömningar tillsammans.
– Genom att samordna kursplanerna underlättar vi för de integrerade elever som läser enligt grundsärskolans kursplaner men går i en grundskoleklass eller tvärtom, berättar Anna Westerholm.
Kunskapskraven blir tydligare
Kunskapskraven omfattar lika stort kunnande som tidigare, men en viktig förändring i de nya kursplanerna är att antalet detaljer i kunskapskraven minskat. På så vis kommer eleverna att få omdömen eller betyg som bättre sammanfattar deras kunskaper.
– Det är läraren som bäst kan bedöma elevens kunskapsutveckling. Genom att tydliggöra kunskapskraven får lärare bättre förutsättningar att bedöma elevens faktiska utveckling vilket ökar möjligheten för mer rättvisande omdömen eller betyg, säger Anna Westerholm.
Fakta och förståelse betonas mer
I kursplanerna betonas fakta och förståelse mer, till exempel genom att använda uttrycket ”kunskaper om” i målen i vissa ämnen. Ämnesinnehållet blir tydligare i alla ämnen och ämnesområden och mer anpassat till elevernas åldrar.
Remisstiden pågår från den 15 oktober till den 16 november 2020
Remissinstanserna är myndigheter, högskolor, organisationer, fackförbund, regioner, enskilda huvudmän och kommuner. Den 1 juli 2021 börjar de reviderade kursplanerna att gälla.
Fakta
- Det går cirka 12 300 elever i grundsärskolan i Sverige i dag.
- Totalt berörs 3 000 lärare i grundsärskolan, 100 lärare i specialskolan och några tusen lärare som har integrerade elever i grundskolan.
- En kursplan består av tre delar: syfte med mål, centralt innehåll och kunskapskrav. Delarna hänger ihop, ändringar i en del hänger ofta ihop med ändringar i en annan del. Ändringar måste därmed förstås i rätt kontext.
Nyckelord
Kontakter
Anna Westerholm, avdelningschef på Skolverket 08-527 333 00 (Skolverkets presstjänst).
presstjanst@skolverket.se
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
