Första bostadsrätterna i Ebbepark ute till försäljning

Stångåstaden kommer att bygga totalt 750 bostäder i Linköpings nya stadsdel Ebbepark i Östra Valla. De flesta kommer vara hyresrätter men för första gången bygger Stångåstaden även bostadsrätter. Intresset var stort när de första 55 bostadsrätterna släpptes till försäljning i helgen.

Ambrosius Rogensson och Martina Jonsson pekar ut var de ska bo i kvarteret Lugnet i Ebbepark. Fotograf: Lasse Hejdenberg

Ett 70-tal personer hade tagit sig till Ebbeparks showroom i lördags för att få möjlighet att få mer information om bostäderna och kunna reservera en lägenhet. Bygget av bostäderna är i full gång och inflyttning är planerad till hösten 2021. Det rör sig om lägenheter som är mellan 1-5 rum och kök som ligger i kvarteret Lugnet, ett av fyra kvarter som kommer finnas i Ebbepark.

-          Vi bygger både hyresrätter och bostadsrätter i Ebbepark eftersom vi vill kunna erbjuda olika upplåtelseformer i området. Ebbepark blir ett riktigt häftigt område som kommer att präglas av den dynamiska mixen av bostäder, verksamhet och service, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Fastigheterna certifieras enligt Miljöbyggnad vilket innebär att hållbara val har gjorts genom hela byggprocessen. Bostäderna har exempelvis en låg energiförbrukning och under hela byggprocessen används sunda material. Stort fokus ligger också på att skapa en bra inomhusmiljö.

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att vara det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping