Första hyresgästerna flyttar in i Ebbepark

I dag flyttar Stångåstadens första hyresgäster in i Linköpings nya stadsdel Ebbepark. Intresset för att bo i området är stort och lägenheterna i den första etappen blev snabbt uthyrda.
De första hyresgästerna i Ebbepark får sina nycklar och flyttar in.

Stångåstaden bygger både hyresrätter och bostadsrätter i Ebbepark och kommer under de närmaste åren bygga ungefär 800 nya bostäder. Ebbepark, som ligger i Östra Valla mitt emellan universitetet och centrum, erbjuder en mix av bostäder, verksamheter och service.

Nu har det alltså blivit dags för de första hyresgästerna att flytta in. Totalt kommer ett trettiotal hushåll att flytta in i kvarteret Lugnet under de kommande veckorna.

-          Just nu händer verkligen mycket i området, både när det gäller bostäder, verksamhetslokaler och service. Vi bygger mycket bostäder i Ebbepark men vi ser också ett stort intresse för att bo här. I stort sett alla våra hyresrätter är uthyrda fram till mars nästa år. Vi ser även ett ökande intresse och efterfrågan för våra bostadsrätter, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Under hösten är det dags för nästa gäng att flytta in i Ebbepark. Då är det de första bostadsrättsinnehavarna som flyttar in. Därefter kommer nästa etapp hyresgäster som flyttar in i december. Totalt kommer ett hundratal hushåll att ha flyttat in i Ebbepark innan årets slut.

Ebbepark

Ebbepark utvecklas av Stångåstaden, Sankt Kors och Lejonfastigheter, tre kommunägda fastighetsbolag med ansvar för bostäder, kommersiella lokaler och lokaler för offentlig verksamhet. I Ebbepark skapas en ny typ av levande stadsdel för boende, företag och besökare med hållbarhet i fokus och där nya lösningar testas inom testbädd Ebbepark.

Försäljningen av Stångåstadens bostadsrätter i området sker i samarbete med Skandiamäklarna.

De första hyresgästerna i Ebbepark får sina nycklar och flyttar in.

Byggkris i Sverige. Vad kan vi göra?27.2.2024 11:43:33 CET | Blogginlägg

Förutsättningarna för bostadsbyggande har på kort tid helt förändrats. Nästan alla drar i handbromsen just nu vilket leder till en överhängande risk för att vi får en förvärrad bostadsbrist i många städer om några år. Stångåstaden är ett av de bostadsbolag som lyckats hålla igång en hög produktionstakt. Det kan vi göra tack vare stark finansiell ställning, låg belåning och att vi verkar i en stark kommun. Men vi och alla andra städer behöver reformer och bättre förutsättningar för att vi ska klara av både bostadsförsörjning och nödvändiga renoveringar de kommande åren.