Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.

Standarden* som nu också sätts som svensk standard innehåller principer och krav för säker hantering och lagring av träpellets i bostäder och andra mindre anläggningar. Den omfattar hela leveranskedjan från tillverkare till kund. Standarden innehåller också krav på att installatören ska informera slutanvändaren om viktiga säkerhetsrutiner, t.ex. om förutsättningarna och nödvändiga försiktighetsåtgärder för att kunna gå in i ett lagerrum för pellets.

– Det är mycket viktigt att det finns tydliga rutiner för hur pelletsen ska hanteras vid transport och lagring och att anläggningen är rätt konstruerad för att minimera riskerna för såväl brand och dammexplosion som för kvävning och förgiftning. När installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer följer standarden förmedlas relevant säkerhetskunskap och riskerna hanteras och minimeras, säger Anders Lönnermark, ordförande för ISO:s arbetsgrupp för säkerhet hos fasta biobränslen samt forskare på RISE Research Institutes of Sweden i Borås.

– Bioenergi utgör idag det största energislaget i Sverige, där träpellets utgör en betydande del. Standardisering spelar en viktig roll för att minska de risker som kan uppkomma vid användning och hantering av detta bränsle, säger Annika Koningen, projektledare SIS, Swedish Standards Institute. Vi har även på gång ett motsvarande standardförslag för kommersiella och industriella applikationer som just gått ut på remiss.

Här hittar du standarden

*Fasta biobränslen - Säkerhet kring fasta biobränslepellets - Säker hantering och lagring av träpellets i bostäder och andra småskaliga applikationer (SS-EN ISO 20023:2018)

Anders LönnermarkOrdförande ISO:s arbetsgrupp för säkerhet hos fasta biobränslen samt forskare RISE Research Institutes of Sweden, Adj. Prof

010-5165691 anders.lonnermark@ri.se

Bättre beslut när miljöpåverkan uttrycks i pengar18.3.2019 08:00:26 CETPressmeddelande

En ny ISO-standard ska hjälpa företag att värdera sin miljöpåverkan. Initiativet är svenskt. SIS, Swedish Standards Institute, har lett det globala arbetet med initiativtagaren Swedish Life Cycle Center vid Chalmers och dess samarbetspartners. – En anledning till att hållbar utveckling inte går tillräckligt snabbt är att den inte är hopkopplad med ekonomin säger Bengt Steen vid Swedish Life Cycle Center.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37 CETPressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00 CETPressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.