Första kvinnliga krockdockan visades på VTI
På måndagen visades den kvinnliga krockdockan, SET50F, och den manliga motsvarigheten, SET50M, för första gången för svenska journalister. Dockorna har tidigare presenterats vid en internationell trafiksäkerhetskonferens och väckt stort intresse och uppmärksamhet. SET står för Seat Evaluation Tool och 50 för ett medianvärde för verkliga kvinnors och mäns längd och vikt.
Trots att kvinnor löper större risk att skadas i trafiken – framför allt i nacke och rygg – har alla krockdockor hittills utformats efter den manliga anatomin. Den nya kvinnliga krockdockan är kortare och lättare, har byst, bredare höfter och smalare skuldror. Styvheten i nacken är också annorlunda då män generellt har större och starkare muskler.
Dockan är speciellt utformad för att för att testa rörelse i ryggrad, nacke och axlar med en realistisk mjukhet i kroppen. Vid visningen på VTI i Linköping genomfördes två krocktester som simulerade påkörning bakifrån i 16 kilometer i timmen. Trots den låga hastigheten visar försöken tydligt de stora krafter som övre delen av kroppen utsätts för och risken för whiplashskador i nacken.
– Skadestatistiken visar tydligt att kvinnor är sämre skyddade än män. Men statistiken kommer i efterhand och i dag saknar vi rätt verktyg för att utvärdera hur nya fordon bäst förhindrar skador för båda delarna av den vuxna befolkningen, säger Astrid Linder, professor vid VTI och Chalmers tekniska högskola.
– Vår modell för en kvinnlig krockdocka kan användas, tillsammans med den manliga motsvarigheten, för att utvärdera bilsätens skydd mot nackskador så att både kvinnor och män skyddas bättre i framtiden.
Idén till den kvinnliga krockdockan fick Astrid Linder när hon doktorerade vid Chalmers och i en litteraturstudie upptäckte att kvinnor hade avsevärt sämre skydd mot whiplashskador. Ett naturligt steg borde då vara att ta fram en krockdocka som utformats efter den kvinnliga kroppen. Sedan har dockan utvecklats i etapper sedan början av 2000-talet fram till den SET50F som finns i dag.
Allt underlag från utvecklingen är fritt tillgängligt för alla. För att det ska bli krav på att en krockdocka av en genomsnittlig kvinna verkligen används krävs dock beslut om utformningen av regelverket i FN. Svenska Transportstyrelsen har som uppdrag att driva frågan, men det här är ett arbete som just har börjat i form av en arbetsgrupp i Genève.
– Det är svårt att bedöma hur stora möjligheterna är och hur lång tid det kan ta. Men det är ett betydligt mindre steg än att ge kvinnor rösträtt, och det har de ju i många länder, säger Astrid Linder som i en tidigare intervju sagt att "vi är vid den punkt i historien” då det borde vara möjligt.
SET-utvecklingen har varit en del av VIRTUAL, Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety. EU-projektet är finansierat av Horisont 2020 och består av 15 partners i Europa Forskarteamet har förutom Astrid Linder (koordinator for VIRTUAL) även bestått av forskningsingenjör Magnus Karemyr och Tommy Pettersson från VTI, samt professor Mats Svensson från Chalmers.
Fler bilder på Astrid Linder: https://bildbank.vti.se/shares/cee08toore
Film från krocktestet 29 maj: https://bildbank.vti.se/shares/tich1shoo1
Nyckelord
Kontakter
Astrid LinderProfessor
Tel:+46 31 750 26 03astrid.linder@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum