Första kvinnliga krockdockan visades på VTI

På måndagen visades den kvinnliga krockdockan, SET50F, och den manliga motsvarigheten, SET50M, för första gången för svenska journalister. Dockorna har tidigare presenterats vid en internationell trafiksäkerhetskonferens och väckt stort intresse och uppmärksamhet. SET står för Seat Evaluation Tool och 50 för ett medianvärde för verkliga kvinnors och mäns längd och vikt.
Trots att kvinnor löper större risk att skadas i trafiken – framför allt i nacke och rygg – har alla krockdockor hittills utformats efter den manliga anatomin. Den nya kvinnliga krockdockan är kortare och lättare, har byst, bredare höfter och smalare skuldror. Styvheten i nacken är också annorlunda då män generellt har större och starkare muskler.
Dockan är speciellt utformad för att för att testa rörelse i ryggrad, nacke och axlar med en realistisk mjukhet i kroppen. Vid visningen på VTI i Linköping genomfördes två krocktester som simulerade påkörning bakifrån i 16 kilometer i timmen. Trots den låga hastigheten visar försöken tydligt de stora krafter som övre delen av kroppen utsätts för och risken för whiplashskador i nacken.
– Skadestatistiken visar tydligt att kvinnor är sämre skyddade än män. Men statistiken kommer i efterhand och i dag saknar vi rätt verktyg för att utvärdera hur nya fordon bäst förhindrar skador för båda delarna av den vuxna befolkningen, säger Astrid Linder, professor vid VTI och Chalmers tekniska högskola.
– Vår modell för en kvinnlig krockdocka kan användas, tillsammans med den manliga motsvarigheten, för att utvärdera bilsätens skydd mot nackskador så att både kvinnor och män skyddas bättre i framtiden.
Idén till den kvinnliga krockdockan fick Astrid Linder när hon doktorerade vid Chalmers och i en litteraturstudie upptäckte att kvinnor hade avsevärt sämre skydd mot whiplashskador. Ett naturligt steg borde då vara att ta fram en krockdocka som utformats efter den kvinnliga kroppen. Sedan har dockan utvecklats i etapper sedan början av 2000-talet fram till den SET50F som finns i dag.
Allt underlag från utvecklingen är fritt tillgängligt för alla. För att det ska bli krav på att en krockdocka av en genomsnittlig kvinna verkligen används krävs dock beslut om utformningen av regelverket i FN. Svenska Transportstyrelsen har som uppdrag att driva frågan, men det här är ett arbete som just har börjat i form av en arbetsgrupp i Genève.
– Det är svårt att bedöma hur stora möjligheterna är och hur lång tid det kan ta. Men det är ett betydligt mindre steg än att ge kvinnor rösträtt, och det har de ju i många länder, säger Astrid Linder som i en tidigare intervju sagt att "vi är vid den punkt i historien” då det borde vara möjligt.
SET-utvecklingen har varit en del av VIRTUAL, Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety. EU-projektet är finansierat av Horisont 2020 och består av 15 partners i Europa Forskarteamet har förutom Astrid Linder (koordinator for VIRTUAL) även bestått av forskningsingenjör Magnus Karemyr och Tommy Pettersson från VTI, samt professor Mats Svensson från Chalmers.
Fler bilder på Astrid Linder: https://bildbank.vti.se/shares/cee08toore
Film från krocktestet 29 maj: https://bildbank.vti.se/shares/tich1shoo1
Nyckelord
Kontakter
Astrid LinderProfessor
Tel:+46 31 750 26 03astrid.linder@vti.seBilder




Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ride the future får nya bussar och säkrar långsiktig finansiering18.12.2025 11:43:16 CET | Pressmeddelande
Ride the future-projektet växlar upp med nya fordon och trafik till nya områden under nästa år. Beslut om stöd från Tillväxtverket gör även att den långsiktiga finansieringen är säkrad.
Stora skillnader mellan däck vid vintercykling17.12.2025 11:45:24 CET | Pressmeddelande
Forskningsresultat visar att det är väl värt att använda dubbdäck på cykel vid vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet förbättras säkerheten påtagligt vid vintercykling.
Pressinbjudan Transportforum 202616.12.2025 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Hur går utvecklingen mot självkörande fordon, vad är det senaste inom elektrifieringen och vilka konsekvenser får all ny teknik för samhället och oss som individer? Transportforum 2026 har två tydliga teman: automatisering och elektrifiering. Dessutom presenteras som vanligt ny kunskap inom hela elva andra områden. Välkommen att bevaka konferensen!
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
