WSP

Första steg mot elväg för tung trafik – vägplanen Örebro-Hallsberg påbörjas

Dela
I somras blev det klart att två sträckor i Sverige kommer planeras för att byggas om till elvägar avsedda för tung godstrafik. Nu påbörjas arbetet med att skapa vägplanen, vilket är en förutsättning för att vägen ska kunna byggas om.
Sträckan som planeras att byggas om är 21 km med två körfält i vardera riktning. Bilden är fri att använda.
Sträckan som planeras att byggas om är 21 km med två körfält i vardera riktning. Bilden är fri att använda.

Diskussionen om elektrifiering av vägar som en del av lösningen för att möta Sveriges klimatmål har varit igång under en tid. En del tester i mindre skala har gjorts, men nu tar Trafikverket det första steget för att bygga om en befintlig väg till elväg där bussar och lastbilar ska kunna laddas under tiden de körs. Analys- och teknikkonsultbolaget WSP har fått uppdraget att göra vägplanen.

– Som ingenjör och tekniker är detta ett drömuppdrag. Vi kommer vara med att sätta praxis för framtidens transporter. Vi har lång och bred erfarenhet av att ta fram vägplaner, men detta kommer involvera nya kompetenser hos oss och vi behöver arbeta utifrån flera olika scenarier eftersom vi ännu inte vet om fordonen kommer laddas via marken eller via tråd i luften, säger Jonas Victorin, ombud hos WSP.

Sträckan som ska byggas om är 21 km med två körfält i vardera riktning. Här kommer godstrafik kunna köras via godsbangården i Hallsberg och handels- och logistikområde i Marieberg. Förutom minskade utsläpp har bedömningar indikerat att elvägar också skulle kunna bidra till högre energieffektivitet och minskade kostnader.  

Arbetet med vägplanen börjar på en gång och kommer sysselsätta 19 olika discipliner hos WSP under de kommande åren. Förutom expertis inom elteknik, miljö, geoteknik och mätteknik kommer även kompetens inom risk, naturmiljö och klimat att ingå. I februari 2021 ska vägplanen vara klar för utställelse. Parallellt med detta projekt kommer även en vägplan att upprättas för sträckan Västerhaninge–Nynäshamn. Vägplanearbetet och dess utredningar kommer att bidra till beslutet om vilken av sträckorna som är bäst lämpad för en första elvägspilot.

För mer information, vänligen kontakta

Jonas Victorin, ombud, WSP
jonas.victorin@wsp.com
010 7210615

Kontakter

Bilder

Sträckan som planeras att byggas om är 21 km med två körfält i vardera riktning. Bilden är fri att använda.
Sträckan som planeras att byggas om är 21 km med två körfält i vardera riktning. Bilden är fri att använda.
Ladda ned bild

Om

WSP
WSP
Arenavägen 7
12188 Johanneshov

010-7225000http://www.wsp.com

Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.

Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.

Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.

Följ WSP

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från WSP

Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye