Försvarsutskottet ser risker med försäljning av Telia

Ett enigt försvarsutskott yttrade sig idag om förslaget från bl.a. Moderaterna om att sälja Telia. Försvarsutskottet menar att en sådan försäljning är riskabel med tanke på den viktiga telekominfrastruktur som Telia ansvarar för.

I motioner under behandling i riksdagens näringsutskott, från bl. a. Moderaterna, föreslås att staten ska sälja sina kvarvarande aktier i Telia. Den 5 mars beslutades att ge försvarsutskottet tillfälle att yttra sig i frågan. Detta yttrande justerades på försvarsutskottets sammanträde under tisdagsförmiddagen.

Försvarsutskottet bedömer i sitt yttrande att ”en eventuell avyttring av statens andel i Telia Company AB, eller ett på sikt minskat statligt aktieinnehav, måste föregås av en grundlig risk- och konsekvensanalys och att verktyg för att förebygga och förhindra eventuella risker finns på plats.”

- Vi socialdemokrater ser i förlängningen ingen möjlighet till försäljning. Jag hoppas att moderaterna i näringsutskottet lyssnar på sina partivänner i försvarsutskottet, Rikets säkerhet måste gå före ideologisk privatiseringsiver, säger Niklas Karlsson (S), vice ordförande i försvarsutskottet.

I yttrandet konstaterar man också att staten, som minoritetsägare av Telia, inte har full rådighet över bolagets verksamheter och att det därför är viktigt att även utreda olika lösningar som långsiktigt ger ökad säkerhet i den verksamhet som är samhällskritisk.

- Jag delar helt och hållet utskottets linje och har väldigt svårt att se hur vi ska kunna garantera ökad säkerhet om vi säljer Telia, fortsätter Karlsson.

Presskontakt:

Martin Rynoson, pressekreterare för Socialdemokraterna, 0725-315 526, martin.rynoson@socialdemokraterna.se

Socialdemokraterna släpper ny rapport - Hotet mot den svenska modellen9.4.2019 14:42:46 CESTPressmeddelande

Idag presenterar Socialdemokraterna en ny rapport om hur Moderaterna konsekvent agerat i EU-parlamentet för att avveckla den svenska modellen och för att underminera villkor för arbetare i Europa. Detta samtidigt som Moderaterna i dagarna har lanserat begreppet ”den nya svenska modellen”. Nu utmanar Johan Danielsson moderaternas Tomas Tobé på debatt kring vad de menar med den ”nya svenska modellen” och hur de kommer agera i Europaparlamentet framgent?