Försvunna Brysselresenärer hittades i flygbolaget BRAs nya, nyinvigda men helgstängda lounge: kakförrådet länsades

Populärt väntrum: Under helgen som gick saknades plötsligt ett tiotal resenärer som skulle flyga med Brussels Airlines från Stockholm Bromma flygplats till Bryssel. Efter flera utrop och en stunds letande återfanns dock resenärerna i mörkret, i flygbolaget BRAs nya och nyinvigda men helgstängda lounge i flygplatsens gateområde.

- Alla kakor och snacks som inte varit inlåsta var helt slut, vartenda fat var länsat, skrattar Linda Björkenäs som är Konceptansvarig för ombordservice och lounger hos flygbolaget BRA.

Swedavia som driver den nu helt moderniserade och nyrenoverade flygplatsen och som ansvarar för att låsa lounge-lokalen, hade helt enkelt missat det inför helgen. Det innebar ingen säkerhetsrisk och det hela kan tillskrivas nya rutiner och den mänskliga faktorn.

- Ingen skada är skedd och vårt förtroende för Swedavia består, fortsätter Linda, vi är snarare glatt överraskade av att vår helt nya lounge på Bromma flygplats är så intressant att man till och med vill sitta där i mörkret, när det egentligen är stängt.

Brysselresenärerna hann med sitt flyg och om BRA serverade Brysselkex i loungen förtäljer tyvärr inte historien.

Notering: BRA invide förra veckan en helt ny lounge på den nu moderniserade och nyrenoverade Bromma flygplats i Stockholm. NYHET: Från nu är det även möjligt för alla som önskar att köpa access till BRAs flygplatslounger vid biljettbokning, för 199 kronor.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.