Fortsatt information kring Nya Rydsskolan

Undersökning av inomhusmiljön ska göra Nya Rydsskolan bättre - Fortsatt information kring Nya Rydsskolan (tidigare pressmeddelande 2013-01-11) I februari 2012 invigdes Nya Rydsskolan efter en omfattande ombyggnad och renovering. Även om stora insatser har genomförts så finns det kvar bekymmer med inomhusmiljön och Lejonfastigheter har därför påbörjat ett utredningsarbete i fastigheten.

Personer på Nya Rydsskolan har under en längre tid påverkats negativt av inomhusmiljön. Ett flertal möten och aktiviteter har genomförts för att hitta svar på varför de inte mår bra.

Under vecka tre har Lejonfastigheter fått svar på olika provtagningar som genomförts i byggnaden. Dessa presenterades i ett möte med skolans verksamhet och Utbildningskontoret under fredagen. Svaren på proverna visa att Lejonfastigheter kommer att behöva genomföra åtgärder i fastigheten; Två av problemen som har inringats är kopplade till golvbeläggningar och tak. För att kunna säkerställa omfattningen av dessa så kommer fördjupade undersökningar att behövas. Därefter kommer en handlingsplan upprättas.
– För att kunna genomföra rätt insatser behöver vi titta närmare på de provsvar vi fått, säger Johan Larsson, Projektchef på Lejonfastigheter som äger och förvaltar Nya Rydsskolans lokaler.

Undersökningarna kommer att presenteras i ett möte med skola och Utbildningskontoret under vecka fyra.
– Tillsammans med rektorerna Anders Ekelund och Inger Sandin, och med stöd från Utbildningskontoret, ska vi se till att ta fram den bästa lösningen för verksamheten under genomförandet av åtgärder. Vi kommer att fortsätta att informera berörda parter om utredningen, avslutar Johan Larsson.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:
Johan Larsson, Projektchef, Lejonfastigheter AB, 013-20 56 28

Box 1943, Industrigatan 5

Lejonfastigheter ansvarar för att förse Linköpings kommuns verksamheter med ändamålsenliga lokaler. Vi äger, förvaltar, utvecklar och hyr lokaler och fastigheter som rymmer utbildning, omsorg, kultur, sport och samhällsservice.

Lejonfastigheter AB är helägt av Linköpings kommun och omsätter runt 780 miljoner kronor.

Vi är ett 80-tal medarbetare som tillsammans bygger framtidens Linköping för stadens medborgare.