Svensk Handel

Fortsatt mörka utsikter i butikshandeln

Dela
Coronakrisen slår hårt mot handeln. Trots att sällanköpshandeln återhämtar sig något från bottensiffrorna i april ligger framtidstron för butikshandeln kvar på mycket låga nivåer. Samtidigt faller framtidstron inom e-handeln.
Karin Johansson är vd på Svensk Handel.
Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

I sällanköpshandeln, som är hårdast drabbad av coronakrisen, återhämtar sig framtidstron en aning från förra månadens historiskt låga nivå. Den sammanfattande Framtidsindikatorn stiger med 12,9 enheter, till 67,3, vilket dock är 22,1 enheter lägre än motsvarande period förra året. Det visar Handelsbarometern för maj månad.

 – Läget är fortsatt alarmerande för många handlare. Varje litet steg som tas mot ett mer normalt tillstånd där vi återigen börjar röra oss ute i våra stadskärnor, köpcentrum och varuhus kommer ha stor betydelse för många butikers möjlighet att överleva krisen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Framtidstron i e-handeln faller

E-handlarnas tro på framtida försäljning och antalet anställda faller. Det gör att framtidsförväntningarna landar på den lägsta nivån sedan mätningarnas början för drygt två år sedan.

 – Trots att karantäntillvaron har gjort att många handlar mer på nätet ser vi också att det ekonomiskt osäkra läget gör att långt ifrån alla nätbutiker har goda tider just nu. Fler konsumenter håller helt enkelt i pengarna, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 1,7 enheter till 99,6, vilket är strax under den neutrala nivån på 100.

Fortsatt pressat läge för många dagligvarubutiker

Trots rapporter om tomma hyllor i vissa mataffärer visar Handelsbarometern att många företag i dagligvaruhandeln också har ett pressat läge. Servicebutiker, mer specialiserade livsmedelsaffärer och mataffärer som ligger i city- eller gränshandelslägen har det tufft.

 – Den stängda norska gränsen har gjort att dagligvarubutiker i gränshandelsområden tappat upp emot 90 procent av besökarna, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln minskar med 0,2 enheter och landar på 73,7. Det är hela 28,4 enheter lägre än motsvarande period förra året.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.
Karin Johansson är vd på Svensk Handel.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye