Fortsatt nej till ryskt och belarusiskt deltagande

Internationella olympiska kommittén, IOK, presenterade igår riktlinjer till internationella idrottsförbund som överväger att tillåta ryska och belarusiska idrottare att delta i internationella tävlingar. Men den svenska och nordiska idrottsrörelsen gemensamma uppfattning står fast – tillåt inte ryskt och belarusiskt deltagande i internationell idrott.
Ordförande Sveriges Paralympiska Kommitté

− Vi står fast vid att det fortfarande inte rätt tid att diskutera ryska och belarusiska idrottares inträde i den internationella idrotten igen, när situationen i Ukraina inte har blivit bättre. Det är vi också tydliga med gentemot våra internationella organisationer, säger Bo Sköld, generalsekreterare för Sveriges Paralympiska Kommitté.

De nordiska paralympiska kommittéerna, olympiska kommittéerna, och nationella idrottsförbunden enades under hösten 2022 om att uppmana samtliga internationella idrottsorganisationer att fortsätta utesluta ryska och belarusiska idrottare och funktionärer.

− Den Internationella Paralympiska Kommittén har inte förändrat sitt beslut, ryska och belarusiska idrottare är uteslutna och inte välkomna till Paralympics. Däremot kan IOK:s uppmaning få konsekvenser för paraidrottare i andra internationella tävlingssammanhang, säger Åsa Llinares Norlin, ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté.

Beslutet att utesluta Ryssland och Belarus ur den Internationella Paralympiska Kommittén fattades under hösten, och det kvarstår. Läs utlåtandet här.

Det gemensamma utlåtandet som de nordiska idrottsorganisationerna gjorde under vintern finns att läsa här.

Åsa Llinares Norlin
Ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté

Bo Sköld
Generalsekreterare för Sveriges Paralympiska Kommitté

Ordförande Sveriges Paralympiska Kommitté

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige. Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

Paralympics eller Paralympiska spelen är motsvarigheten till OS och Olympiska spelen. I Paralympics tävlar idrottare med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsätning och spelen arrangeras i anslutning till Olympiska spelen på samma ort.

Det finns 28 paralympiska idrotter på det paralympiska programmet. Första sommarspelen arrangerades 1960 i Rom medan det första vinterspelet arrangerades i Örnsköldsvik 1976.