Fortsatt positiv framtidstro inom handeln

Trots att Framtidsindikatorn, som sammanfattar hur butikshandlarna ser på försäljning, antal anställda och lönsamhet, visar på en minskning för butikshandeln med 3,1 enheter, befinner sig Framtidsindikatorn fortsatt över den neutrala nivån på 100 och noteras denna månad på 107,9, vilket signalerar att butikshandeln fortsatt ser positivt på de kommande tre månaderna.
- Det är glädjande att vi fortsatt får positiva signaler från en butikshandel som under lång tid varit hårt drabbad av coronapandemins följder. Även om vi denna månad ser en viss minskning från föregående månads höga nivåer går det att konstatera att svenska butikshandlare tror på en stark försäljning under sensommar- och höstmånaderna, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Störst framtidstro går att finna inom partihandeln, som ökar med 4,8 enheter till index 109,4. Aktörerna inom branschen blickar således framåt mot en stark höst när det kommer till försäljning och antal anställda.
Viss avmattning av framtidstron inom e-handeln
E-handeln har ökat explosionsartat i Sverige under pandemin då folk i större utsträckning valt att göra sina inköp via internet. Men i takt med att allt fler vaccineras och att smittspridningen minskar har människor återigen börjat söka sig till de fysiska butikerna, något som ger en viss effekt på e-handlares framtidstro och Framtidsindikatorn minskar med -5,2 enheter från föregående månad. Optimismen är dock alltjämt hög, med ett index på 108,9.
- Det är ingen överraskning att e-handelns fortsatt starka framtidstro mattas av något i takt med att vi återgår till en något mer normal vardag. Det finns ett uppdämt behov av att åter vistas i fysiska butiker och spendera pengar på sådant som kanske tidigare inte var möjligt i och med pandemin, exempelvis resor och restaurangbesök. Trots detta har pandemin medfört att e-handeln blivit en allt mer naturlig del av människors inköpsvanor, inte minst bland våra äldre, säger Karin Johansson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder


Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
