Fortsatt positiv framtidstro inom handeln

Trots att Framtidsindikatorn, som sammanfattar hur butikshandlarna ser på försäljning, antal anställda och lönsamhet, visar på en minskning för butikshandeln med 3,1 enheter, befinner sig Framtidsindikatorn fortsatt över den neutrala nivån på 100 och noteras denna månad på 107,9, vilket signalerar att butikshandeln fortsatt ser positivt på de kommande tre månaderna.
- Det är glädjande att vi fortsatt får positiva signaler från en butikshandel som under lång tid varit hårt drabbad av coronapandemins följder. Även om vi denna månad ser en viss minskning från föregående månads höga nivåer går det att konstatera att svenska butikshandlare tror på en stark försäljning under sensommar- och höstmånaderna, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Störst framtidstro går att finna inom partihandeln, som ökar med 4,8 enheter till index 109,4. Aktörerna inom branschen blickar således framåt mot en stark höst när det kommer till försäljning och antal anställda.
Viss avmattning av framtidstron inom e-handeln
E-handeln har ökat explosionsartat i Sverige under pandemin då folk i större utsträckning valt att göra sina inköp via internet. Men i takt med att allt fler vaccineras och att smittspridningen minskar har människor återigen börjat söka sig till de fysiska butikerna, något som ger en viss effekt på e-handlares framtidstro och Framtidsindikatorn minskar med -5,2 enheter från föregående månad. Optimismen är dock alltjämt hög, med ett index på 108,9.
- Det är ingen överraskning att e-handelns fortsatt starka framtidstro mattas av något i takt med att vi återgår till en något mer normal vardag. Det finns ett uppdämt behov av att åter vistas i fysiska butiker och spendera pengar på sådant som kanske tidigare inte var möjligt i och med pandemin, exempelvis resor och restaurangbesök. Trots detta har pandemin medfört att e-handeln blivit en allt mer naturlig del av människors inköpsvanor, inte minst bland våra äldre, säger Karin Johansson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder


Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
