Fortsatt stark arbetsmarknad och ingen djup lågkonjunktur

Svensk ekonomi visar stor motståndskraft och den djupa lågkonjunktur som många spått har inte kommit än. – Det gäller tillväxten i ekonomin och särskilt arbetsmarknaden. Arbetslösheten blir inte högre i år än förra året, säger Tobias Brännemo, chefsekonom, som idag presenterar Unionens konjunkturprognos.
Unionens chefsekonom Tobias Brännemo

Unionens bedömning är att BNP minskar med 0,5 procent i år för att sedan öka med 1,6 procent nästa år. Kraftigt fallande bostadsinvesteringar drar ned tillväxten både i år och nästa år. Även hushållens konsumtion tynger tillväxten i år för att sedan bidra positivt igen nästa år i takt med att vi kommer tillbaka till reallöneökningar och räntan börjar sänkas. En fortsatt relativt gynnsam exportutveckling bidrar också till att dämpa fallet i BNP.

Bedömningarna i Unionens prognos baseras på Unionens Branschbarometer, en undersökning bland Unionens klubbar som täcker in över en halv miljon anställda i privat sektor, och även på statistik från medlemmars samtal till Unionens medlemsrådgivning.

Unionens klubbar är totalt sett mer positiva nu än för ett halvår sedan. Lönsamhetsläget är något sämre nu men förväntningarna på kommande vinst, försäljning och export har skruvats upp.

Vi tolkar resultatet av undersökningen som att bottenläget kan vara passerat, säger Tobias Brännemo.

Branschbarometern visar att det fortsatt ser tufft ut för handels- och byggbranschen, samma branscher som pekades ut som de mest drabbade av nedgången redan i höstas.

Men vi ser ingen stor spridning till fler branscher, stora delar av näringslivet bedömer läget som bra och spår tillväxt framöver, säger Tobias Brännemo.

Arbetslösheten 2023 blir flack snarare än brant

Unionens bedömning är att motståndskraften på arbetsmarknaden är stark och att den kommer bestå en tid till framöver.

Branschbarometern visar att företagen fortfarande har svårt att fylla lediga tjänster och antalet varsel och uppsägningar är få. Ärenden till Unionens medlemsrådgivning om uppsägningar visar inte heller på någon dramatik. Ärendena ökade i höstas men de ligger nu kvar på samma nivåer och har inte ökat.

Till slut bör den höga inflationen och höjda räntorna få genomslag även på arbetsmarknaden, men Unionen spår att arbetslösheten inte blir högre i år än förra året.

Den ökning som till slut sker blir flack snarare än brant, säger Tobias Brännemo.

Reallöneökningar redan vid årsskiftet

Inflationen kommer nu att falla snabbt och under år 2024 kommer inflationen enligt Unionens prognos stundtals vara en bra bit lägre än två procent.

Det mesta av den höga inflationsuppgången ligger nu bakom oss. Framöver avtar prisökningstakten markant och inflationstalen faller tillbaka. För el- och drivmedelspriserna har det redan skett och framöver dämpas även det allmänna pristrycket markant.

Det gör att vi snart är tillbaka i en situation när reallönerna ökar igen. Förmodligen någon gång runt årsskiftet, säger Tobias Brännemo.

Ladda ner Unionens konjunkturprognos

Styrränta vid årets slut

Unionens chefsekonom Tobias Brännemo

08-504 151 00http://www.unionen.se/opinion

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser.

Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Unionen finns i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar.

Unionen om budgeten: satsningar för att stärka svensk konkurrenskraft och kompetens saknas15.4.2024 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterar flera nödvändiga satsningar på vård, skola och rättsväsendet, men satsningar för att komma till rätta med kompetensgapet på arbetsmarknaden saknas. Unionen hade velat se satsningar på CSN och Försäkringskassan för att hantera omställningsstudiestödet - och pengar till högskolor och universitet för att utveckla kursutbudet för yrkesverksamma.

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:08:44 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.

Unionens nya rapport Arbetsmiljöbarometern 2023: Stressen bland privatanställda tjänstemän minskar alldeles för långsamt27.3.2024 08:32:22 CET | Pressmeddelande

I dagens Sverige är den arbetsrelaterade pressen och stressen för privatanställda tjänstemän en oroande realitet som inte minskar tillräckligt snabbt. Unionen lanserar idag en ny rapport, Arbetsmiljöbarometern 2023, som fokuserar på att belysa utmaningarna och behoven för en riskfri och god arbetsmiljö för privatanställda tjänstemän.