Fortsatt tillbakagång från höga nivåer för e-handeln
Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att e-handelns omsättning minskar med 15 procent jämfört med samma månad föregående år. Precis som i februari och mars minskar därmed omsättningen relativt kraftigt.

Totalt från januari till och med april har omsättningen minskat med 14 procent. Detta gäller oavsett om svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer inkluderas eller ej. Omsättningen i e-handeln i april är även tre procent lägre än motsvarande månad 2020 då pandemin just brutit ut, vilket medförde en kraftigt ökad e-handelskonsumtion.
- E-handelns omsättning fortsätter att falla tillbaka från höga nivåer men ligger fortfarande markant högre än före pandemin. Jämför vi med januari och februari 2020 så är e-handelsomsättningen runt 70 procent högre i april 2022. Sjunkande tillväxttal jämfört med 2021 är dock det mest sannolika för resten av året, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Andelen av konsumenterna som e-handlat ökade till 70 procent från förra månadens 67 procent. Det är två procentenheter lägre än april 2021 då 72 procent e-handlade, men högre än motsvarande andel på 68 procent 2020. Eftersom det genomsnittliga köpbeloppet dock minskade med 16 procent jämfört med 2021 och sju procent jämfört med 2020 minskar e-handelns omsättning i april alltså både jämfört med 2021 och 2020.
- De lägre genomsnittliga köpbeloppen är fortsatt huvudförklaringen till nedgången i e-handelns omsättning, medan andelen av befolkningen som e-handlar i stort sett ligger kvar på de höga nivåer som rådde i början av pandemin. Det betyder att beteendeförändringen från pandemin än så länge kvarstår, men att man nu blandar mer mellan fysisk butikshandel och e-handel, säger Johan Davidson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
9 av 10 svenska handlare tar fortsatt emot kontanter som betalmedel1.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska handlare tar fortsatt i stor utsträckning emot kontanter och det finns inte heller inom en överskådlig framtid några planer på att sluta med kontanter som betalmedel. Det visar en ny undersökning från Svensk Handel.
Hans Tjernström Carraro ny kommunikationschef för Svensk Handel21.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I slutet av augusti tillträder Hans Tjernström Carraro som ny kommunikationschef för Svensk Handel.
Fortsatt nedgång i handlarnas framtidstro21.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Handelsbarometer för juni månad visar att den dystra trenden håller i sig. Svenska handlare uppvisar för tredje månaden i rad negativa framtidsförväntningar. Ljuspunkten finns inom dagligvaruhandeln, där framtidsförväntningarna stiger från låga nivåer.
Livsmedelsförsäljningen ökar med 1 miljard kronor inför midsommar20.6.2022 15:01:00 CEST | Pressmeddelande
Efter två års midsommarfiranden på sparlåga finns ett uppdämt behov av att återigen få umgås i goda vänners lag och fira midsommar. Handeln förbereder sig därefter och laddar upp med populära varor som sill, insektsmedel och gräddfil och åtta av tio dagligvaruhandlare uppger att midsommar är viktig för försäljningen. Det visar årets upplaga av Svensk Handels rapport om sommarhandeln.
Helsingborg – en prisbelönt handelsstad som står inför utmaningar17.6.2022 10:59:15 CEST | Pressmeddelande
I Helsingborg finns både Kullagatan, Sveriges äldsta gågata, samt Väla, ett av landets största köpcentrum. Goda förutsättningar finns alltså för att Helsingborg ska förbli en levande handelsstad. Men staden står inte utan utmaningar. Trygghetsfrågan måste tas på än större allvar och strategier för den växande staden måste tas fram. Det visar en ny rapport från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum