Fortsatt tillväxt i dagligvarubutikerna i februari
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 4,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten för femte månaden i rad.
- Försäljningsutvecklingen i butik fortsatte uppåt under månaden. Jämförelsetalen är relativt låga, då februari 2021 var den första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt i de fysiska butikerna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 18,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Hemleverans minskade med 11,9 procent och upphämtning i butik med 25,1 procent. Jämförelsetalen var starka, då e-handelstillväxten uppgick till hela 143,2 procent i februari 2021. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 5,9 procent.
- E-handeln fortsatte att backa även i februari. Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som under samma månad 2020, strax innan pandemin, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till 0,0 procent för februari månad.
Dagligvaruindex för mars publiceras 21 april.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Helena Esscher, tf kommunikationschef, 0703-06 64 41
Nyckelord
Kontakter
Helena Kilström EsscherTf KommunikationschefSvensk Dagligvaruhandel
Tel:0703-066441helena.esscher@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Stabil försäljning i dagligvaruhandeln i april16.5.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,1 procent under april 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) april 202415.5.2024 09:12:48 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i april var 3,9 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är lägre än i mars. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 0,7 procent, vilket är betydligt lägre än den övergripande inflationen. Trenden med en avtagande prisökningstakt ger en förhoppning, både till konsument och butik, att vi nu lämnat de kraftiga prisökningarna bakom oss, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum