Svensk Dagligvaruhandel

Fortsatt tillväxt i dagligvarubutikerna i februari

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2022 jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 4,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten för femte månaden i rad.

-          Försäljningsutvecklingen i butik fortsatte uppåt under månaden. Jämförelsetalen är relativt låga, då februari 2021 var den första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt i de fysiska butikerna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 18,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Hemleverans minskade med 11,9 procent och upphämtning i butik med 25,1 procent. Jämförelsetalen var starka, då e-handelstillväxten uppgick till hela 143,2 procent i februari 2021. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 5,9 procent.

-          E-handeln fortsatte att backa även i februari. Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som under samma månad 2020, strax innan pandemin, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten beräknas till 0,0 procent för februari månad.

Dagligvaruindex för mars publiceras 21 april.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Helena Esscher, tf kommunikationschef, 0703-06 64 41

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandelns försäljningstillväxt skedde fortsatt i fysisk butik i mars21.4.2022 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,6 procent under mars 2022 jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars månad beräknas till -2,4 procent till följd av att påsken inföll i början av april i fjol, vilket innebar att en stor del av påskinköpen gjordes i slutet av mars. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,0.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum