Fortsatt vind i seglen för handelns försäljning

November månads Framtidsindikator för butikshandeln visar en ökning med 1,3 enheter till 106,2 när handlarna jämför utsikterna med samma period föregående år. Således noteras ytterligare en månad där butikernas framtidstro befinner sig över den neutrala nivån, som är 100. Det är främst försäljningsutsikterna som drar upp indikatorn, medan förväntningarna om lönsamhet ligger kvar på lägre nivåer.
- Det är glädjande att svenska handlare, trots långa och svåra månader i ryggen samt fraktproblematik, ser fortsatt återhämtning och ljust på framtiden. Vi står inför handelns viktigaste försäljningsperioder och kan konstatera att de flesta ändå känner sig trygga i att de kommer ha tillräckligt mycket varor på hyllorna, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
E-handelns optimism fortsatt stark – framtidstron ökar
E-handelns framtidstro har varit stark under pandemin och denna består. Framtidsindikatorn landar på 115,8. Det är en ökning med 2,8 enheter från föregående månad och innebär att indikatorn fortsatt ligger den över den neutrala nivån, men även över 2019 års nivå.
- Svenskars köpbeteende har förändrats i och med pandemin och allt fler har introducerats till näthandel. Snart väntar Black Friday som brukar ge ett enormt uppsving för e-handeln, säger Karin Johansson.
Trots fraktproblematik – fortsatt höga nivåer för partihandeln
Framtidsindikatorn för partihandeln i november är oförändrad på 108,5, vilket gör att delbranschen fortsatt befinner sig på en hög nivå. Det är ett styrkebesked med tanke på fraktproblemen på den globala marknaden.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå. Indikatorvärdena baseras på handlarnas förväntningar jämfört med samma period föregående år.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks27.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.
E-handeln går starkt inför årets mest intensiva veckor24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för oktober månad till 13,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.
Rekordmånga planerar att handla under Black Week20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
57 procent av svenskarna planerar att handla under Black Week 2025 och 64 procent uppger att de kommer köpa julklappar under veckan. Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 9,7 miljarder år 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
