Svensk Handel

Fortsatt vind i seglen för handelns försäljning

Dela
Handlarna ser med optimism fram mot årets viktigaste försäljningsperiod med Black Friday och julhandeln. Framtidstron ökar inom två av tre delbranscher medan partihandeln ligger kvar på en oförändrad men relativt hög nivå, enligt Svensk Handels Handelsbarometer för november.
Karin Johansson, vd Svensk Handel
Karin Johansson, vd Svensk Handel

November månads Framtidsindikator för butikshandeln visar en ökning med 1,3 enheter till 106,2 när handlarna jämför utsikterna med samma period föregående år. Således noteras ytterligare en månad där butikernas framtidstro befinner sig över den neutrala nivån, som är 100. Det är främst försäljningsutsikterna som drar upp indikatorn, medan förväntningarna om lönsamhet ligger kvar på lägre nivåer.

- Det är glädjande att svenska handlare, trots långa och svåra månader i ryggen samt fraktproblematik, ser fortsatt återhämtning och ljust på framtiden. Vi står inför handelns viktigaste försäljningsperioder och kan konstatera att de flesta ändå känner sig trygga i att de kommer ha tillräckligt mycket varor på hyllorna, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

E-handelns optimism fortsatt stark – framtidstron ökar

E-handelns framtidstro har varit stark under pandemin och denna består. Framtidsindikatorn landar på 115,8. Det är en ökning med 2,8 enheter från föregående månad och innebär att indikatorn fortsatt ligger den över den neutrala nivån, men även över 2019 års nivå.

- Svenskars köpbeteende har förändrats i och med pandemin och allt fler har introducerats till näthandel. Snart väntar Black Friday som brukar ge ett enormt uppsving för e-handeln, säger Karin Johansson.

Trots fraktproblematik – fortsatt höga nivåer för partihandeln

Framtidsindikatorn för partihandeln i november är oförändrad på 108,5, vilket gör att delbranschen fortsatt befinner sig på en hög nivå. Det är ett styrkebesked med tanke på fraktproblemen på den globala marknaden.

Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå. Indikatorvärdena baseras på handlarnas förväntningar jämfört med samma period föregående år.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Karin Johansson, vd Svensk Handel
Karin Johansson, vd Svensk Handel
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye