Förvarsmakten tar hem Columbi Ägg
Årets vinnare blev Försvarsmakten för kampanjen "Bli en av oss, få en av oss". Juryn motiverade sitt beslut så här:
"Hur bygger vi ett Sverige tillsammans? Hur kan du själv ge och få något i retur? Vinnaren identifierar en tydlig samhällsutmaning, men den gör det utan att problematisera. Kampanjen lyckas bredda den traditionella synen på avsändarens verksamhet; från vapen och krig till att vara en viktig del av det som bygger vårt moderna samhälle. Det gör att kampanjen andas både möjligheter och visar på en imponerande spännvidd. Ett klassiskt win-win."
Arbetsgrupp Annonsör
Göran Oscarsson, Chef Arbetsgivarrelationer
Jonas Wannberg, HR-strateg Arbetsgivarrelationer
Johan Landeström, Marknadschef
Mia Jungfors, HR Strateg
Robert Forss, Marknadschef
Arbetsgrupp Reklambyrå
Henrik Stampe, Strateg
Malin Almqvist, Projektledare
Caroline Sjöström, Produktionsledare
Lisa Peterson, Produktionsledare
Kristoffer Wernald, Copy
Lars Jansson, AD
Anton Blanck, Planner
Åsa Stjärnquist, Form
Arbetsgrupp Mediebyrå
Emelie Stade, Media Planner
Caroline Ekstrand, Client Director
Årets jury
Olov Carlsson, vd och chefredaktör, Dagens Samhälle
Magdalena Bosson, stadsdirektör, Stockholms stad
Parisa Liljestrand, kommunstyrelsens ordförande, Vallentuna
Magdalena Östling, representant för förra årets vinnare Avfall Sverige
Max Apéria, byråvalsrådgivare, Sveriges Annonsörer
Målgrupp
Offentliga och privata arbetsgivare i Sverige.
Budskap/kampanj
Kommunikationskonceptet "Bil en av oss, få en av oss" är i grund och botten ett enkelt säljbudskap mot arbetsgivare. Genom att bli en av oss, en partner till Försvarsmakten, bidrar du som arbetsgivare till Försvarsmaktens huvuduppgift – att försvara Sverige, landets intressen, vår frihet och rätt att leva som vi själva väljer. Och när du får en av oss, får du en medarbetare som bryr sig mer, alltid kommer i tid och engagerar sig lika mycket i lagerhyllan som i teamets samlade framgångar. Budskapet ”Få engagerad personal och försvara Sveriges frihet” var ett av många som förmedlade samma sak: bli en av oss, få en av oss.
Målsättning
Att arbetsgivare i högre utsträckning ska se fördelarna av att ha anställda med erfarenhet av Försvarsmakten, både genom att tillåta tidvis tjänstgöring vid sidan om den huvudsakliga sysselsättningen, och genom att prioritera FM-engagemang/-bakgrund vid nyrekrytering.
Genomförande
Printannonser, hemsida och broschyr.
Resultat
Försvarsmaktens arbetsgivarrelationer har tidigare varit tvungna att enbart använda uppsökande verksamhet för att träffa andra arbetsgivare. Under och efter genomförd kampanj steg antalet arbetsgivare som själva kontaktat Försvarsmakten för att initiera ett samarbete om personal med 2000%. Vidare kan vi se att kännedomen om hur en karriär kombinerat med ett deltidsengagemang i Försvarsmakten ökat i målgruppen andra arbetsgivare.
Bilder
Länkar
Om
Om tävlingen Columbi Ägg
Columbi Ägg är tävlingen för reklam riktad till den offentliga marknaden. Årets nominerade bidrag har hittat effektiva lösningar för att nå beslutsfattare som årligen beslutar om inköp av varor och tjänster till ett värde av 1000 miljarder kronor.
Alla kampanjer som haft införanden i tidningen Dagens Samhälle under 2018 har automatiskt deltagit i tävlingen. Av dessa har 13 bidrag nominerats eftersom de på ett imponerande sätt förvandlat den kommunikativa utmaningen till en kreativ möjlighet.
För att juryn ska ha så goda förutsättningar som möjligt för sin bedömning, får de tävlande lämna in uppgifter om kampanjens mål och resultat. Juryn väljer ut den slutliga vinnaren som presenteras fredagen den 29 mars 2019 på Operaterrassen, Stockholm.
Följ Dagens Samhälle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dagens Samhälle
Fler proffs - färre politiker17.9.2020 03:58:00 CEST | Pressmeddelande
De arbetar med politik i maktens centrum, men är inte politiker. Dagens Samhälles kartläggning visar att det nu finns 800 politiska sekreterare i kommuner och regioner. De senaste åren har de blivit stadigt fler, samtidigt som antalet förtroendevalda politiker minskar.
Gigantisk vårdskuld väntar efter corona22.4.2020 10:03:00 CEST | Pressmeddelande
Sjukvården kommer att starta i en brant uppförsbacke när coronakrisen är över. Just nu ställs 7000 operationer in varje vecka i Sverige.
Samhällsfastigeter glödheta på marknaden - här är listan över miljardaffärerna19.3.2020 03:58:00 CET | Pressmeddelande
Förra året såldes samhällsfastigheter för ett rekordbelopp, nära 17 miljarder kronor. Mängden bolag som vill köpa, äga och bygga välfärdens fastigheter har vuxit snabbt. Nu finns en marknad för alla kommuner som vill sälja, hävdar branschexperter.
Här är Sveriges Florida12.3.2020 03:58:00 CET | Pressmeddelande
Här är listan över de kommuner som tar emot störst andel äldre och tjänar storkovan på att locka till sig pensionärer. Samtidigt finns en oro för ett stort vårdbehov i framtiden.
Smålandsbolag utmanar jättarna27.2.2020 03:58:00 CET | Pressmeddelande
De åtta största kollektivtrafikbolagen omsatte år 2018 drygt 27 miljarder kronor, visar Dagens Samhälles sammanställning. Nobina Sverige är allra störst men det tidigare familjeägda bolaget Bergkvarabuss växer snabbt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum