Förvarsmakten tar hem Columbi Ägg

För 26:e året i rad delade Dagens Samhälle idag ut priset Columbi Ägg för bästa reklamkampanj riktad mot offentlig sektor. Årets nominerade bidrag har hittat effektiva lösningar för att nå beslutsfattare som årligen beslutar om inköp till ett värde av drygt 1000 miljarder kronor.

Årets vinnare blev Försvarsmakten för kampanjen "Bli en av oss, få en av oss". Juryn motiverade sitt beslut så här:

"Hur bygger vi ett Sverige tillsammans? Hur kan du själv ge och få något i retur? Vinnaren identifierar en tydlig samhällsutmaning, men den gör det utan att problematisera. Kampanjen lyckas bredda den traditionella synen på avsändarens verksamhet; från vapen och krig till att vara en viktig del av det som bygger vårt moderna samhälle. Det gör att kampanjen andas både möjligheter och visar på en imponerande spännvidd. Ett klassiskt win-win."

Arbetsgrupp Annonsör

Magdalena Östling, representant för förra årets vinnare Avfall Sverige
Max Apéria, byråvalsrådgivare, Sveriges Annonsörer

Målgrupp

Offentliga och privata arbetsgivare i Sverige.

Budskap/kampanj

Kommunikationskonceptet "Bil en av oss, få en av oss" är i grund och botten ett enkelt säljbudskap mot arbetsgivare. Genom att bli en av oss, en partner till Försvarsmakten, bidrar du som arbetsgivare till Försvarsmaktens huvuduppgift – att försvara Sverige, landets intressen, vår frihet och rätt att leva som vi själva väljer. Och när du får en av oss, får du en medarbetare som bryr sig mer, alltid kommer i tid och engagerar sig lika mycket i lagerhyllan som i teamets samlade framgångar. Budskapet ”Få engagerad personal och försvara Sveriges frihet” var ett av många som förmedlade samma sak: bli en av oss, få en av oss.

Målsättning

Att arbetsgivare i högre utsträckning ska se fördelarna av att ha anställda med erfarenhet av Försvarsmakten, både genom att tillåta tidvis tjänstgöring vid sidan om den huvudsakliga sysselsättningen, och genom att prioritera FM-engagemang/-bakgrund vid nyrekrytering.

Genomförande

Printannonser, hemsida och broschyr.

Resultat

Försvarsmaktens arbetsgivarrelationer har tidigare varit tvungna att enbart använda uppsökande verksamhet för att träffa andra arbetsgivare. Under och efter genomförd kampanj steg antalet arbetsgivare som själva kontaktat Försvarsmakten för att initiera ett samarbete om personal med 2000%. Vidare kan vi se att kännedomen om hur en karriär kombinerat med ett deltidsengagemang i Försvarsmakten ökat i målgruppen andra arbetsgivare.

Om tävlingen Columbi Ägg

Columbi Ägg är tävlingen för reklam riktad till den offentliga marknaden. Årets nominerade bidrag har hittat effektiva lösningar för att nå beslutsfattare som årligen beslutar om inköp av varor och tjänster till ett värde av 1000 miljarder kronor.

Alla kampanjer som haft införanden i tidningen Dagens Samhälle under 2018 har automatiskt deltagit i tävlingen. Av dessa har 13 bidrag nominerats eftersom de på ett imponerande sätt förvandlat den kommunikativa utmaningen till en kreativ möjlighet.

För att juryn ska ha så goda förutsättningar som möjligt för sin bedömning, får de tävlande lämna in uppgifter om kampanjens mål och resultat. Juryn väljer ut den slutliga vinnaren som presenteras fredagen den 29 mars 2019 på Operaterrassen, Stockholm.