Framtidens livsmedelsbutiker byggs i trä

Under det senaste året har flera livsmedelsbutiker byggts hållbart med en stomme i limträ. Materialets klimatfördelar är ett av flera argument som landets ledande aktörer tagit till sig och nu omsätter till verklighet i nya inspirerande butikskoncept.

Lidl Sigtuna. Foto: Lidl

Livsmedelskedjan Lidl etablerade sig på den svenska marknaden 2003. I november 2020 öppnade man sin 200:e butik i Sigtuna Stadsängar. Det är en ny stadsdel med höga ambitioner inom hållbarhet där Lidl banar väg för nya tankar kring hur en livsmedelsbutik kan utformas.

Byggnaden är ritad av Link Arkitektur och är en modern tolkning av en traditionell saluhall. Här samsas vackra arkitektoniska detaljer med mycket synligt trä interiört. Konstruktionen är sammansatt av nio takskepp, där varje gavel fångas upp av två stora limträbalkar som bärs av limträpelare. Alla ytterväggar, och flera av innerväggarna, är bärande och byggda av KL-trä.

Det är flera olika anledningar som ligger bakom Lidls val av trä till butiken i Sigtuna Stadsängar. Inte minst möjligheten att kunna skapa en butik präglad av en varm och välkomnande känsla.

- Vi ser stora fördelar med att använda trä som material i olika sammanhang och har sedan tidigare arbetat med limträbalkar som ett inslag i våra butiker. Materialet är cirkulärt med låga klimatutsläpp och bidrar till att skapa en naturlig atmosfär för våra kunder att vistas i, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig Fastighet på Lidl.

I november 2021 öppnade ICA en ny Ica Supermarket i handelsplatsen Sjöbo Väst. Det nya området ska signalera hållbarhet och harmoni där den nya livsmedelsbutiken sätter anslaget. Den 2 000 kvadratmeter stora fastigheten är ritad av Semrén & Månsson. Fristad Bygg AB har projekterat, konstruerat och monterat stommen till vilken det bland annat gått åt 150 kubikmeter limträ som Setra Trävaror AB levererat.

- Det finns många fördelar med att välja limträ till stora och komplexa byggnadslösningar. Utöver att trä är det enda förnybara byggmaterialet, är limträ starkare än både stål och betong i förhållande till sin egen vikt. Det gör att grundläggning, montage och transporter blir enklare och oftast kostar mindre jämfört med andra byggnadsmaterial. Med kundanpassade lösningar blir byggandet mer rationellt, säger Daniel Edman, försäljningschef för limträ på Setra Trävaror AB.

Under hösten har byggnationen av ICA Fastigheters mest hållbara butiksfastighet påbörjats. Den 7 000 kvadratmeter stora butiken uppförs i Åkersberga norr om Stockholm. Även den byggs i trä och kommer att uppfylla kriterierna för Miljöbyggnad Guld.

- Det är glädjande att landets ledande livsmedelsaktörer väljer att ta träbyggandet ett steg längre och visar hur framtidens livsmedelsbutiker kan utformas och byggas. De butiker som nu uppförs på olika platser i landet är en viktig del i det hållbara samhällsbyggandet och ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Johan Fröbel, chef teknik och handel på branschorganisationen Svenskt Trä.

I avsnitt 5 av Svenskt Träs seminarieserie Ingenjörsmässigt byggande i trä som sänds den 2 december 2021, samtalar Anna Denell, hållbarhetschef på Vasakronan, Sara Haasmark, hållbarhetsansvarig på ICA Fastigheter AB och Mattias Tas, hållbarhetsansvarig Fastighet på Lidl om vad som ligger bakom valet att träprofilera butiker och arbetsplatser. Avsnittet kan ses/höras på Svenskt Träs hemsida och på Svenskt Trä-podden.

Lidl Sigtuna. Foto: Lidl
Daniel Edman, försäljningschef för limträ på Setra Trävaror AB

“Första stegen till balans på de globala trävarumarknaderna”23.11.2021 10:26:40 CET | Pressmeddelande

Träindustrin har som många andra branscher påverkats starkt av pandemin och rekord har slagits både vad det gäller låga lager och höga priser. Samtidigt ställs också frågan om hur om de skogspolitiska frågorna, på nationell- och EU-nivå, kommer att påverka branschen. Intresset för marknadsseminariet på Trämarknaden i Karlstad den 18 november var också rekordhögt när träbranschen, experter och press träffades för att diskutera högaktuella frågor och sia om framtiden.

De vann träbranschens pris för sitt arbete med utvecklingen av svenskt trä i världen18.11.2021 15:55:54 CET | Pressmeddelande

2021 års prismottagare är en ”timber man”, rakt igenom. Han har sedan 70-talet, då han tog sitt första steg in i branschen, bidragit till att utveckla Storbritannien till att bli den största och viktigaste marknaden för export av svenska trävaror. Under Trämarknaden i Karlstad fick Tony Traynor ta emot det prestigefulla priset riddare av Trämarknadsordern. 2020 års pris delades också ut på plats till Anders Ek för hans insatser att driva utvecklingen på marknaden framåt för svenskt trä.