Framtidens livsmedelsbutiker byggs i trä

Under det senaste året har flera livsmedelsbutiker byggts hållbart med en stomme i limträ. Materialets klimatfördelar är ett av flera argument som landets ledande aktörer tagit till sig och nu omsätter till verklighet i nya inspirerande butikskoncept.

Lidl Sigtuna. Foto: Lidl

Livsmedelskedjan Lidl etablerade sig på den svenska marknaden 2003. I november 2020 öppnade man sin 200:e butik i Sigtuna Stadsängar. Det är en ny stadsdel med höga ambitioner inom hållbarhet där Lidl banar väg för nya tankar kring hur en livsmedelsbutik kan utformas.

Byggnaden är ritad av Link Arkitektur och är en modern tolkning av en traditionell saluhall. Här samsas vackra arkitektoniska detaljer med mycket synligt trä interiört. Konstruktionen är sammansatt av nio takskepp, där varje gavel fångas upp av två stora limträbalkar som bärs av limträpelare. Alla ytterväggar, och flera av innerväggarna, är bärande och byggda av KL-trä.

Det är flera olika anledningar som ligger bakom Lidls val av trä till butiken i Sigtuna Stadsängar. Inte minst möjligheten att kunna skapa en butik präglad av en varm och välkomnande känsla.

- Vi ser stora fördelar med att använda trä som material i olika sammanhang och har sedan tidigare arbetat med limträbalkar som ett inslag i våra butiker. Materialet är cirkulärt med låga klimatutsläpp och bidrar till att skapa en naturlig atmosfär för våra kunder att vistas i, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig Fastighet på Lidl.

I november 2021 öppnade ICA en ny Ica Supermarket i handelsplatsen Sjöbo Väst. Det nya området ska signalera hållbarhet och harmoni där den nya livsmedelsbutiken sätter anslaget. Den 2 000 kvadratmeter stora fastigheten är ritad av Semrén & Månsson. Fristad Bygg AB har projekterat, konstruerat och monterat stommen till vilken det bland annat gått åt 150 kubikmeter limträ som Setra Trävaror AB levererat.

- Det finns många fördelar med att välja limträ till stora och komplexa byggnadslösningar. Utöver att trä är det enda förnybara byggmaterialet, är limträ starkare än både stål och betong i förhållande till sin egen vikt. Det gör att grundläggning, montage och transporter blir enklare och oftast kostar mindre jämfört med andra byggnadsmaterial. Med kundanpassade lösningar blir byggandet mer rationellt, säger Daniel Edman, försäljningschef för limträ på Setra Trävaror AB.

Under hösten har byggnationen av ICA Fastigheters mest hållbara butiksfastighet påbörjats. Den 7 000 kvadratmeter stora butiken uppförs i Åkersberga norr om Stockholm. Även den byggs i trä och kommer att uppfylla kriterierna för Miljöbyggnad Guld.

- Det är glädjande att landets ledande livsmedelsaktörer väljer att ta träbyggandet ett steg längre och visar hur framtidens livsmedelsbutiker kan utformas och byggas. De butiker som nu uppförs på olika platser i landet är en viktig del i det hållbara samhällsbyggandet och ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Johan Fröbel, chef teknik och handel på branschorganisationen Svenskt Trä.

I avsnitt 5 av Svenskt Träs seminarieserie Ingenjörsmässigt byggande i trä som sänds den 2 december 2021, samtalar Anna Denell, hållbarhetschef på Vasakronan, Sara Haasmark, hållbarhetsansvarig på ICA Fastigheter AB och Mattias Tas, hållbarhetsansvarig Fastighet på Lidl om vad som ligger bakom valet att träprofilera butiker och arbetsplatser. Avsnittet kan ses/höras på Svenskt Träs hemsida och på Svenskt Trä-podden.

Lidl Sigtuna. Foto: Lidl
Daniel Edman, försäljningschef för limträ på Setra Trävaror AB

Trämarknaden i Karlstad synliggjorde en bransch med både utmaningar och framtidstro23.11.2022 10:55:36 CET | Pressmeddelande

Branschorganisationen Svenskt Träs traditionella marknadsseminarium på Trämarknaden i Karlstad den 17 november, bjöd på viktiga diskussioner och insikter om träbranschen just nu. Under förmiddagen diskuterades världsekonomin, råvaruförsörjningen och Skogsstyrelsens analyser kring hållbara avverkningsnivåer. Det framkom att branschen står inför utmaningar framåt men att man ser ljust på framtiden då efterfrågan av svenska trävaror ser ut att öka.

Årligt seminarium bjuder på expertis och fördjupad kunskap om träbyggande22.11.2022 08:39:10 CET | Pressmeddelande

Den 6 december 2022 arrangerar branschorganisationen Svenskt Trä, i samarbete med Svenska Mässan i Göteborg, den omtyckta seminariedagen Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä. Med årets tema ”Trä gör det möjligt – Kunskapen finns”, lyfter Svenskt Trä fram extrema byggnader som utmanar och sätter material och konstruktion på prov, men också robusta lösningar som kan standardiseras och användas om och om igen.

Nya analysresultat lyfter fram styrkorna med limträ10.11.2022 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Limträ anses vara ett fördelaktigt val som konstruktionsmaterial jämfört med stål och betong gällande 11 av 14 undersökta faktorer. Det framkommer i en SWOT-analys genomförd av Gozinto studentkonsulter vid Linköpings universitet, under ledning av forskare vid forskningsinstitutet RISE. Att materialet är lätt att bearbeta, bidrar till en bra arbetsmiljö och är estetiskt tilltalande, anges som de främsta skälen till att välja limträ.