Framtidstron i handeln på väg tillbaka efter coronaraset
- Det har varit tre tuffa coronamånader med stora försäljningstapp för handeln. Lättade reserestriktioner och att rörligheten i samhället sakta börjar komma igång igen inför sommaren är en nyckel för att många butiker ska kunna överleva, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Svensk Handels Handelsbarometer för juni visar att Framtidsindikatorn för butikshandeln, som sammanfattar handlarnas framtidstro, stiger med 9,2 enheter till 79,6, vilket fortfarande är avsevärt lägre än vid samma period förra året och en bra bit under den neutrala nivån på 100.
Den senaste tiden har vi spenderat mer tid i hemmet och e-handeln har gått starkt. I juni ökar Framtidsinikatorn för e-handeln till 115,7, en ökning med 15,1 enheter från mätningen i maj.
- Coronapandemin har fått nya kundgrupper, inte minst många äldre, att hitta till näthandeln. Vi ser också hur efterfrågan på hemleveranser har ökat. För många handlare har e-handeln vägt upp en del av försäljningstappet i butikshandeln, säger Karin Johansson.
Handeln är tudelad
Butikshandeln är uppdelad i dagligvaru- och sällanköpshandel. Bland dagligvaruhandlarna stiger framtidstron med 11,4 enheter i juni till index 85,1.
Även om matförsäljningen gått starkt i krisen är det många dagligvaruhandlare som drabbats hårt. Det är framförallt mindre servicebutiker och matbutiker i city- och gränshandelslägen.
I sällanköpshandeln, som är all handel utöver maten, ökar framtidstron med 7,0 enheter till index 74,3. Coronapandemins följdverkningar har dock slagit ojämnt mot olika delbranscher.
- Handeln är tudelad och vissa delbranscher har återhämtat sig snabbare än andra från coronakrisen. Bygg-, järn- och trädgårdshandel går starkt när vi satt igång sommarens fixa-hemma-projekt extra tidigt i år. För modehandeln är läget annorlunda och branschen befinner sig fortfarande mitt i krisen med stora försäljningstapp, säger Karin Johansson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum