Lidl Sverige

Från Axfood till Lidl: Caroline Kjerstadius är Lidl Sveriges nya hållbarhetschef

Dela
Hållbarhetsexperten Caroline Kjerstadius börjar som Lidl Sveriges hållbarhetschef vid årskiftet. Redan i dagarna smygstartar hon i sin nya roll som representant för Lidl Sverige vid Nordic Organic Food Fair där hon ska samtala om ekologiska varor med bland annat den danska ministern ansvarig för livsmedel och jordbruk, Rasmus Prehn. Caroline har en lång karriär på Axfood bakom sig.
Caroline Kjerstadius är Lidl Sveriges nya hållbarhetschef.
Caroline Kjerstadius är Lidl Sveriges nya hållbarhetschef.

Lidl Sverige har länge arbetat strategiskt med hållbarhet i alla delar av verksamheten och var bland annat den första dagligvarukedjan att klimatkompensera för alla sina utsläpp. Sedan 2016, när företaget började mäta sina utsläpp, har utsläppen av växthusgaser minskat med 13 procent från driften av verksamheten samtidigt som dagligvarukedjan under samma period ökat omsättningen med 48 procent.

Det är nu dags att lägga in en högre växel. Caroline Kjerstadius kommer i egenskap av Hållbarhetschef leda det operativa arbetet.

- Jag ser fram emot att, tillsammans med kollegorna, styra Lidl Sverige mot en grönare tillväxt. Lidl kan inte på egen hand lösa rådande klimatproblem eller att den biologiska mångfalden på många ställen i världen är hotad, men kan genom sitt hållbarhetsarbete visa omvärlden att hållbarhet och lönsamhet går hand i hand. Vi kan på så vis inspirera och motivera fler till att ställa om till en grön tillväxt, säger Caroline Kjerstadius, ny Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Skälen till att Caroline valde Lidl är många.

- Lidl är ett spännande företag med en stark förmåga att snabbt ställa om sin verksamhet. De har ställt om sig efter den svenska marknaden. Den lyhördheten är en viktig egenskap i omställningen till en mer hållbar värld. Som en av de största globala aktörerna på livsmedelsmarknaden har man också möjlighet att göra verklig skillnad, säger Caroline.

Caroline kommer med en gedigen kunskap om hållbarhet inom hela livsmedelskedjan.

- Jag är oerhört glad över att ha Caroline ombord för att stärka upp vårt hållbarhetsarbete. Med hennes gedigna erfarenhet av hållbarhet inom vår bransch, i kombination av hennes kunskap kring vår affär samt en förmåga att realisera våra hållbarhetsambitioner ser vi att detta är en drömrekrytering. Caroline känns given som den som operativt kommer ansvara för att förverkliga våra höga ambitioner, säger Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Caroline är civilekonom och civilingenjör med en master i industriell ekonomi. Hon har mångårig erfarenhet från Axfoodkoncernen där hon bland annat arbetat som hållbarhetsansvarig på Dagab och som hållbarhetsstrateg på Axfood tillsammans med Åsa Domeij. Caroline tillträder formellt den 10 januari och kommer i sin roll som hållbarhetschef på Lidl Sverige rapportera till Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör.

Kontakter

Bilder

Caroline Kjerstadius är Lidl Sveriges nya hållbarhetschef.
Caroline Kjerstadius är Lidl Sveriges nya hållbarhetschef.
Ladda ned bild
Caroline Kjerstadius
Caroline Kjerstadius
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye